سیاست

رئیس حج و اوقاف ننگرهار: از طلاب و مدرسین افغان در مدارس پاکستان استفاده افزاری میشود

کابل  باختر ۲۸ عقرب
یکتن از مسوولان محلی در ولایت ننگر هار می گوید، استخبارات نظامی پاکستان از مدرسین دینی افغان در آن کشور استفاده  استفاده افزاری میکنند.
گزارشگراژانس باخترمینگارد: مولوی عبدالظاهر حقانی رئیس حج و اوقاف ولایت ننگرهار  گفته است ازیک سال بدینسوتلاش دارند تا  علمای دینی وطلاب  افغان  مقیم  پاکستان  را به کشور بر گر دانند تا آنان در داخل کشور  تدریس نمایند.
او می گوید، ازطلاب افغان  ومدرسین ما در مدارس دینی در پاکستان  بر ضد افغانستان استفاده می شوند.
او افزود ، با برگرداندن این طلاب و مدرسین به کشور دهها مدرسه دینی در پاکستان که بر علیه افغانستان مورد استفاده قرار میگیرند و طلاب آن  سلاح برداشته وبر مردم  ودولت افغانستان می جنگیدند  مسدود خواهد شد.
علمای افغان که درمدارس  پاکستان  مصروف تدریس اند خواهان بر گشت هستند و می گویند ما حدود شصت پنج  نفر  هستیم و می توانم توسط تقریر طالبان را وادارنمایم  تا سلاح دست داشته شان را  به زمین بگذارند.
در همین حال عالمان دینی ولایت ننگرهار نیز خواهان برگشت مدرسین افغانی مقیم پاکستان به افغانستان هستند.
در همین حال فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف گفته است افراط گرایی و تندرو های دینی  بیشتر  از طریق نهاد های  غیر  رسمی  ترویج  میگردد.
و کسانی اند که  از نام نهادهای غیر دینی سوء استفاده میکنند و تبلیغات را بر ضد حکومت افغانستان انجام می دهند.
اشاره وزیر حج واوقاف به آن افراد  واشخاص است که بیشتر از طریق منابر حکومت را نشانه میگیرند وحتا از اماکن مقدسه برای اعمال تخریبی استفاده میکنند
چندی قبل ملا امام یک مسجد از ساحه ناحیه نهم شهر کابل زمانی گرفتار شد که میخواست در  در ورودی یک  منزل ماین گذاری نماید.
اکثریت مساجد و مدارس دینی در افغانستان رسمی نبوده و راجستر نمی باشند که این خود یک مشکل امنیتی و احتماعی در کشور است .
وزارت حج و اوقاف میگوید در افغانستان یکصدوپنجاه هزار مسجد و مدرسه وجود داردکه پنجاه هزارآن در آن وزارت ثبت می باشد.
باید گفت که مدارس دینی در پاکستان بیشتراز سوی سازمان  استخبارات نظامی پاکستان ایجاد  واداره میشوند تا مداخله آنکشور در امور افغانستان از مجرای  دین دنبال شود  ضمنا از طلاب  مدارس به عنوان عسکر بی یونیفورم که معاش و امتیازات دیگر مالی توقع ندارند استفاده میشود شماری از کشور های حوزه خلیج فارس نیز در تمویل این  مدارس نقش دارند انها غرض تضعیف ایران وبا سازماندهی جنگ مذهبی در میان شهروندان کشور های منطقه اهداف معین را دنبال میکنند عبدالخالق بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا