اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره 

کابل/ ۵ثور/ باختر

احتمال شیوع موج سوم کرونا در کشور وجود دارد، تدابیر چه است و ما با کدام امکانات در برابر موج سوم این بیماری واگیر ایستاده خواهیم شد؟

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ وزارت صحت عامه از امکان شیوع موج سوم کرونا در افغانستان خبرداده است، با ازدیاد وقایع روز افزون کرونا در هند، پاکستان و ایران، این خطر جدی شده است که ویروس کرونا بار دیگر گریبانگیر ما خواهد شد، شهروندان افغان بیشتر از هر کشور دیگر با همین سه کشور سر و کار دارند و روزانه بین چهل تا پنجاه هزار افغان به ایران و پاکستان در رفت و آمد اند و شماری زیادی هم روزانه در چند پرواز یا به هند می روند و یاهم از هند به کشور باز می گردند، در حالی که این کشورها بخصوص هند در وضعیت اسفباری قرار دارند و هیچ ضمانتی وجود ندارد که رفت وآمد کنندگان، یا خود انتقال دهندۀ ویروس کوید ۱۹ نباشند ویا خود مصاب به کرونا آنهم با نوع جهش یافته آن نشده باشند. 

شناسایی موارد جدید از کرونای جهش‌یافته (نوع بریتانیایی) در افغانستان، این ذهنیت در افکار عمومی به میان آورده است که موج سوم کرونا وارد کشور شده است و در حال گسترش است، و با در نظرداشت شمار روز افزون وقایع مثبت، نگرانی مردم می تواند بجا باشد، تا چند روز قبل شمار مبتلایان به کرونا در افغانستان شامل ارقام یک عددی بود، مگر از چند روز به این طرف این ارقام دو عددی شده است و روزانه شمار وقایع مثبت بالاتر از صد مورد گزارش می شود، به همین ترتیب در شمار فوت شدگان نیز افزوده شده است.

وزارت صحت عامه با آن که از شیوع موج سوم ویروس کرونا در افغانستان هشدار می دهد حرفی خوشی هم دارند و آن این که، وزارت صحت به این باور است که بخش عمده‌یی از شهروندان کشور در دو موج گذشته به ویروس کرونا مبتلا شده ‌اند. تنها در موج اول گردش ویروس کرونا، ۳۲ درصد مردم  افغانستان، به این ویروس مبتلا شده بودند، بخش قابل‌توجهی از شهروندان هم در موج دوم بیماری، با آن درگیر بودند. به همین دلیل ایمنی کتله یی در افغانستان در مقابل ویروس کرونا به وجود آمده است.

اما این نمی تواند آخر گپ باشد، باید احتمال گردش موج سوم ویروس کرونا در افغانستان را از تصور به دور نداشت، مصونیت عمومی نسبی به معنای آن نیست که می‌توان نسبت به شیوع ویروس جهش‌یافته بی‌تفاوت بود، نوع جهش یافته این ویروس، مشکلات مشخص خود را دارد، مردم انتظار دارند که دولت و نهادهای مسوول با تجارب که از دو دورۀ کرونا در افغانستان گرفته اند، باید زیاد آموخته باشند، خوبی در این است که افغانستان در شرایط کرونایی نسبت به سه کشور اطراف خود «ایران، پاکستان و هند» وضعیتی خوبی داشت، ولی با شیوع موج تازه، انتظار مردم هم بیشتر شده است، کشورها و سازمان های که زمانی با افغانستان در مهار کرونا همکاری می کردند، حالا خود نیازمند کمک اند، این نشان می دهد که احتمال دارد سطح کمک ها کاهش یابد، حتا هیچ صورت نگیرد، در این حالت مسولان چه خواهند کرد؟ باید نهادهای مسوول به فکر دریافت منابع بدیل باشند، برنامه های تبلیغاتی بیشتر شود و مردم به مسوولیت پذیری بیشتر فردی، خانوادگی و محیطی فراخوانده شوند، شهروندان از مسافرت ها که اهمیت جدی و حیاتی ندارد، خود داری کنند، در مناطق ورودی و دروازه های مراکز قرنطین ایجاد شود و شیوۀ تشخیص بیماران جدی تر و بهتر شود، رعایت مسایل بهداشت از سوی مردم الزامی شود، در حالی که امروز بی تفاوتی زیادی در بخش وقایه وجود دارد که پذیرفتی نیست، مردم انتظار دارند که بشنوند، مسوولان برای مقابله با موج سوم کرونا چه برنامه و پلان دارند، البته برنامه و پلان واقعی، نه خیالی و تبلیغاتی. صائم  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا