فرهنگ

قلعه ء تاریخی محمد فرو می ریزد

نیمروز16 ثورباختر

قلعهء تاریخی محمد درولایت نیمروزدرحالت فروپاشی قراردارد.

این قلعه که به گفته ء باستان شناسان  .، یک هزارسال قدمت تاریخی دارد ، درقسمت شرقی ، درحومه ء شهرزرنج مرکزولایت نیمروزموقعیت دارد.

 قلعه ء کهن محمد درعصرکیانی ها به سبک معماری اسلامی بناشده است.

ساختمان این قلعه به گونه ی زیبایی بامواد معمول درعصرکیانیان ازخشت خام  استفاده شده است.

گذشت قرن ها ، بی توجه یی مسوولان درنگهداشت این قلعه ء تاریخی واستفاده ی مردم محل به ویژه خشت سازان ازخاک این قلعه ، این بنای باستانی را درحالت نابودی قرارداده است.

درحال حاضردرنزدیکی این قلعه ء تاریخی چند داش خشت پزی فعالیت دارد که به گفته ء باشنده های محل مسوولان این داش ها برای تولید خشت ازخاک این بنای کهن استفاده می کنند.

غلام دستگیرشصت ساله است دریکی ازمکاتب شهرزرنج معلم است.

اودرحالیکه سرش را به گونه ی افسوس تکان می داد به آژانس باخترگفت که دراینجا اکثرمردمان  قدر بنای تاریخی شان را که معرف فرهنگ غنی وشکوهمندی افغانستان است ، نمی دانند.

اوگفت ( روزانه کودکان درداخل این قلعه ء تاریخی بازی می کنند . این قلعه همچنان به محل مناسبی برای تجمع وبود وباش سگ ها تبدیل شده است.)

معلم غلام دستگیرهشدارمی دهد که اگردولت این قلعه را ازدسترس مسوولان داش خشت ، اطفال وحیوانات به دورنه سازد ، به زودی این بنای کهن که روزگاری شکوه خاصی داشته ، فرو خواهد ریخت.

درین حال امان الله عبیدی رییس اطلاعات وفرهنگ ولایت نیمروزمی گوید که آنان برای ترمیم ونگهداشت این قلعه ، بودجه ای دردسترس ندارند.

اومسوولان محلی را نیزبه سهل انگاری وعدم توجه به حفظ این گنجینه های گرانبها متهم کرد وگفت که آنان به تنهایی نمی توانند جلوخشت پزان وهجوم حیوانات دراین قلعه را بگیرند.

آژانس باختربا تماس های پیهم نتوانست نظرمسولان محلی ازحمله مقامات امنیتی ولایت نیمروزرا دراین زمینه به دست آرد.

با این حال رییس اطلاعات وفرهنگ ولایت نیمروزابرازامید واری کرد که به کمک سایرنهاد های دولتی ازجمله شاروالی بتواند ، جلوفروریزی این آبده ء تاریخی را بگیرد.

ازسوی دیگرعبدالااحد عباسی رییس حفظ وترمیم آبدات تاریخی وزارت اطلاعات وفرهنگ ، نگرانی این وزارت را درزمینه ء وضعیت این قلعه وده ها آبده ء تاریخی دیگردرافغانستان که درحالت خرابی قراردارند ، ابرازکرد.

اوگفت که وزارت اطلاعات وفرهنگ با بودجه ای اندکی که دارد  ، نمی تواند حتی قسمت اندکی ازاین آبده های تاریخی را ترمیم وحفظ کند.

عباسی می گوید که وزارت اطلاعات وفرهنگ تلاش دارد تا با جلب کمک کشورهای کمک کننده ، به ترمیم ونگهداشت آبده های تاریخی وساحات باستانی کشورازجمله قلعه ء محمد درولایت نیمروزاقدام کند.

رییس حفظ وترمیم آبدات تاریخی وزارت اطلاعات وفرهنگ به آژانس باخترگفت که آنان تا قبل ازتهیه ء امکانات مالی برای ترمیم قلعه ء تاریخی محمد درنیمروزازمسوولان محلی این ولایت خواسته تا این قلعه را ازدسترس خشت پزان ، اطفال وحیوانات به دورسازند.

افغانستان با داشتن تاریخ کهن وگذشت تمدن های بزرگ درآن ، ازساحات باستانی وآبده های تاریخی زیادی برخورداراست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا