اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

نشست‌های بین‌المللی، بدون حضور نماینده امارت اسلامی، نتیجه مثبت نخواهد داشت

کابل، ۴ جدی، باختر
هرنشست بین‌المللی که در باره افغانستان برگزار می‌شود، زمانی می‌تواند مثبت و با نتیجه باشد که نماینده امارت اسلامی در آن حضور داشته و دیدگاه آن شنیده شود.
مبصر آژانس باختر می‌نگارد؛ دپیلماتان روسی گفته اند که قرار است تا کم ‌تر از یک هفته، نشستی پیرامون اوضاع افغانستان با شرکت نمایندگان کشور های روسیه، چین، ایران و پاکستان برگزار شود.
با آن‌که معلوم نیست که این نشست در کجا برگزار می‌شود و در این خصوص با امارت اسلامی هماهنگی شده است یا خیر؟ مگر باور ها این است که غیابت نماینده امارت اسلامی در نشست‌های بین‌المللی بخصوص در نشست‌های که در آن افغانستان محور بحث باشد، نتیجه مطلوب نخواهد داشت.
اگر به سیر زمان در بیست سال گذشته «دوره حضور امریکا و غرب در افغانستان» و دوسال و چند ماه حاکمیت دو باره امارت اسلامی تمرکز کنیم، در این مدت جلسات زیادی در باره افغانستان دایر شده است، مگر هیچ یک از این نشست‌ها نتایج مثبت نداشته است، دلیل این است که جریان اصلی در چنین نشست‌ها نادیده گرفته شده است و اگر کشور ها، بحث هم داشته اند بیشتر روی منافع خود شان بوده است و توجه شده است که کشوری سد منافع کشوری دیگری در افغانستان نشده باشد، یعنی کشور ها در نشست‌های شان در محوریت افغانستان، تلاش کرده اند به منافع خود برسند تا منافع افغانستان.
مگر، حالا زمان تغییر کرده است، مرجع وجود دارد که از منافع مردم افغانستان دفاع و نمایندگی می‌کند، نادیده گرفتن امارت اسلامی در نشست‌های بین‌المللی نادیده گرفتن افغانستان و مردم آن است و امارت اسلامی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.
چنانکه خبر گزاری تاس گفته است: در نشست قریب‌الوقوع این چهارکشور «تعامل با مقام‌های کنونی افغانستان به هدف ایجاد یک دولت فراگیر، مبارزه با هراس‌افگنی و مواد مخدر» در دستور کار این نشست خواهد بود.
از دید امارت اسلامی آجندای نشست دچار خلا است، شکل‌دهی نوع حکومت در افغانستان کار مردم این کشور است و نیاز نیست که دیگران نسخه‌های سفارشی دهند، هستند کشور هایی که درگیر مشکلات داخلی تاسرحد بحران اند، مگر دلسوزی شان به مردم خود شان، نسبت به افغانستان بیشتر است، خوب است که چنین کشورها تمرکز روی بهبود اوضاع خود داشته باشند تا طرح پلان و برنامه برای افغانستان.
مورد دیگر در آجندای نشست که قرار است در باره افغانستان برگزار شود، مسئله مبارزه با تروریزم است، واضح نشده است که با چه دیدگاهی مسئله تروریزم در افغانستان شامل آجندا ساخته شده است در حالی که از میان چهار کشور شکل دهنده این نشست، سه کشور، متعرف به همکاری و قاطعیت امارت اسلامی در امر مبارزه با هراس افگنی اند و اگر کشور چهارمی در این خصوص حرف و اتهامی دارد، بیشتر به مشکلات داخلی آن ارتباط می‌گیرد و امارت اسلامی مسوول تامین امنیت خانه همسایه نیست.
حرف دیگر در آجندا، مشکل مواد مخدر در افغانستان است، در این خصوص امارت اسلامی کار نامه درخشان و با نتیجه داشته است، نیاز نیست که در این خصوص زیاد گفته شود، گزارش‌های اخیر سازمان ملل در این خصوص به بسیاری پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.
در آجندای حرف از تعامل با امارت اسلامی نیز دیده می‌شود، این یک نکته مثبت در آجندا است، مگر حرف نو نیست ، زیرا ایده تعامل از قبل روی دست امارت اسلامی بوده است، روند که امارت اسلامی با حوصله‌مندی آن را پیشکش کرد و با حوصله‌مندی دنبال کرده است و نتایج آن هم محسوس و اطمینان بخش است و اگر کشور های همسایه، منطقه و فرا منطقه ایده تعامل با نظام کنونی را مطرح می‌کنند، باید به فکر تقویت این ایده باشند، بهترین شیوه برای تعامل با امارت اسلامی، پذیرفتن امارت اسلامی به عنوان یک واقعیت در افغانستان است و باید ایده تعامل با همین واقعیت دنبال شود، حق و حقوق افغانستان در هویت امارت اسلامی پذیرفته شود و برای امارت اسلامی مجال آن داده شود که در نشست‌های بین‌المللی شرکت کند و دیدگاه خود و مردم خود را بیان دارد و از آن دفاع کند.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا