اقتصاد

صد شهرک غیر قانونی !

مشکل مسکن چه وقت حل خواهد شد ؟
کارساختمان بیش از صد شهرک رهایشی درسطح کشور از سوی وزارت امور شهر سازی متوقف شده است .
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، داکتر حسین عبداللهی وزیر امور شهر سازی  گفته است که این وزارت، کار ساخت و ساز بیش از صد شهرک را در سطح کشور متوقف نموده است .
وزیر امور شهر سازی اظهار داشته که چگونه كار شهرک ها بررسي شده و كار آن شهرك هايكه غير معياري و خودسر ساخته شده اند يعني زير بناها و خدمات شهري را در ساخت و ساز شهرک ها مدنظر نگرفته  اند متوقف ساختیم  ومیکوشیم تا آنها را معیاری سازیم وبعد از معیاری ساختن برای آنها مجور میدهیم تا را حل اداری کارشان را پیش ببرند .
به گفته وزیر شهر سازی، تقاضا بیش از حد برای مسکن وعدم توانایی حکومت برای پاسخ دهی به این نیاز سبب ساخت وساز شهرک های رهایشی خود سرانه درکشور شده است .
گفته های وزیر امور شهر سازی درحالیست که برخی از نماینده های ولسی جرگه می گویند: در  دوازده سال گذشته یک ونیم ملیون جریب زمین توسط زور مندان غصب شده است .
همچنان یک کمیسیون ویژه  که در این زمینه تحقیق میکنند گفته است که یک ونیم ملیون جریب زمین دولتی که ارزش پولی آن به هفت ملیارد دالر میرسد از سوی زورمندان غصب و در اکثری این زمین ها شهرک های رهایشی اعمار شده است .
زلمی مجددی عضو این کمیسیون میگوید که برخی از این زورمندان ازسوی حکومت حمایت می شوند او اظهار میدارد که اسناد وجود دارد که  بسیار از  این شهرک ها غیر قانونی به دستور مقامات عالی رتبه دولتی ساخته و یا خود این مقامات مالک اند .
زهرا یک تن از آموزگار يك مكتب در شهر کابل میگوید: شوهرم کارمند پائین رتبه دولت است مدت بیست سال است که به خانه های کرایی زنده گی می کنم،  دراین اواخر نفوس شهر ها بخصوص شهر کابل بیشتر شده، کرایه خانه درشهر کابل بسیار بلند رفته، اکثر خانواده های که خانه بدوش هستند توان پرداخت حویلی مستقل را ندارند، مشخصاً بخاطر مناسب بودن قیمت کرایه در بلاک های رهایشی غزنین پلازا زنده گی می کنم .
وي درقسمت ساخت وساز شهرک میگوید: کار این شهرک ها باید مشروط  معیاری بودن مطابق ماستر پلان  شهری باشد، زیر بناها خدمات شهری  را درنظر بگیرند ساخت این شهرک ها هم به زیبایی شهر می افزاید  وهم مشکلات  خانواده هایکه  خانه بدوش هستند، مرفوع میگردد .
این اظهارات درحالی بیان میشود که تقاضا روز افزون مسکن درکابل  وسایر شهر های بزرگ  باعث  بروز مشکلات  جدی شده است و تحرك مافیای زمین را در غصب زمین بيشتر ساخته است .
دولت درکنار سکتور خصوصی  کوشیده تا به این مشکل  فایق آمد  ساخت وساز شهرک خواجه رواش درکابل، اعمار بلاک رهایشی  در مقابل پوهنتون پولی تخنیک  جز  این  برنامه ها است ، ضمناً  دولت در نظر دارد تا پروژه کابل جدید  که میتواند سه ملیون باشنده این شهر را  درخود جا دهد افتتاح گردد مگر نشانه وجود دارد که دولت نیز  درتحقق این برنامه با مشکلات مواجه است  وحلقه های وجود دارند که مانع تحقق این برنامه میشوند .
باوجود مشکلات وچالش دولت مکلف است که مشکل مسکن را در کشور حل نماید .
تراکم جمعیت در شهرهای بزرگ و تخلیه شدن قریه های و دهات همجوار شهر ها نه تنها  برای محیط زیست و اجتماع سالم صحی زیان بار است این امر به گسترش فعالیت های جنایی  نیز کمک می نماید .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا