سیاست

نخستین جلسه کمیته ارشد هماهنگی در امور صلح برگزار شد

کابل/۴دلو/باختر
پس از صدور حکم ریاست جمهوری مبنی بر ایجاد کمیته ارشد هماهنگی در امور صلح به سطح حکومت، نخستین جلسه این کمیته به ریاست عبدالسلام رحیمی نماینده خاص رییس‌جمهور و وزیر دولت در امور صلح برگزار شد.
دفتر مطبوعاتی وزارت دولت در امور صلح با ارسال خبرنامه یی به آژانس باختر نگاشته است ٬ در این جلسه عبدالسلام رحیمی گفت که در گذشته بیشترین تمرکز نهادهای حکومتی و ظرفیت‌های ایجادشده در آنها روی مدیریت جنگ بوده است. اکنون باید ظرفیت‌های موجود برای منسجم شدن کار در راستای آوردن صلح سوق داده شود. از همین رو کمیته ارشد هماهنگی در امور صلح ایجاد شده است.
وزیر دولت در امور صلح با اشاره به این که اجماع روی صلح ایجاد شده است گفت که حالا ضرورت است تا روی قیمتی که مردم افغانستان برای صلح می‌پردازند، اجماع به وجود آید. وی تأکید کرد که این قیمت باید قابل قبول باشد.
وی افزود که عملکرد نهادهای دولتی و این کمیته، قوت و صلابت دولت را در روند صلح ثابت خواهد کرد.
عبدالسلام رحیمی درباره آتش‌بس گفت که ظرفیت‌های موجود برای آوردن آتش‌بس و حفظ آن باید منسجم شود.
وی نقش مردم در دیزاین روند صلح را مهم خواند و از ایفا نقش علما در ایجاد اجماع به عنوان نمونه یاد کرد. رحیمی گفت که علما، هم در داخل کشور و هم با سفر به بیرون از کشور، در ایجاد و تقویت اجماع برای صلح نقش بارزی ایفا کردند.
نماینده خاص رییس‌جمهوری و وزیر دولت در امور صلح بر بسیج زنان و تأمین مشارکت آنان در روند صلح تأکید کرد و افزود که روند آشتی‌دهی در افغانستان باید آغاز شود و از ظرفیت‌هایی مانند شوراهای قومی استفاده شود.
وی افزود که دولت متعهد به خدمات‌رسانی به مردم در هر نقطه کشور است؛ اما ضرورت به خدمات‌رسانی دقیق و مؤثرتر از گذشته است.
وزیر دولت در امور صلح با تأکید بر آگاهی‌دهی در روند صلح گفت که دقت در اطلاع‌رسانی یک اصل عمده است و پیام‌رسانی باید به صورت دقیق و مبتنی بر ارزش‌های آزادی بیان باشد.
عبدالسلام رحیمی همچنین به خاطر تقویت اجماع منطقه‌یی و جهانی در روند صلح افغانستان، خواستار دیپلوماسی قوی مبتنی بر منافع منطقه‌یی و جهانی از اثر صلح و ثبات افغانستان شد.
وی همچنان درباره تمویل طالبان از استفاده غیرقانونی منابع طبیعی و همچنین تولید مواد مخدر صحبت کرد و گفت که امکانات اشتغال و معیشت جایگزین برای طالبان پس از پیوستن به روند صلح ضرورت است.
در این جلسه تاج‌محمد جاهد، معین وزارت ارشاد، حج و اوقاف، صحبت کرد و گفت که برنامه‌ها بر اساس منافع ملی باید تدوین شود و مؤثریت ساختارها در نظر گرفته شود.
ناهید سرابی، معین پالیسی وزارت مالیه بر هماهنگی به خاطر حمایت‌های مالی پلان‌های مرتبط به روند صلح تأکید کرد.
محمد اسماعیل میاخیل، رییس عمومی رادیو ـ تلویزیون ملی، به تجارب رسانه‌های دیگر کشورها که روند صلح را طی کرده‌اند،  اشاره کرد و گفت که اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و حضور رسانه‌یی سیاسیون باید دقیق و مبتنی بر واقعیات روند باشد.
داکتر عالمه، معین پناهندگان وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، به ساختارهای موجود که می‌تواند در روند صلح مؤثر باشند، اشاره کرد. وی با اشاره به شورای عالی کاهش فقر گفت که این شورا می‌تواند در روند ادغام مجدد نقش ایفا کند. وی با اشاره به کتله بزرگ مهاجرین گفت: برای بازگشت آنان به وطن باید از قبل برنامه ریزی کنیم.
نیلاب مبارز، رییس اجرایی سره‌میاشت، گفت که مردم باید درک شوند و رفتار مسؤولانه با آنان شود. وی بر زدودن نفرت از جامعه و ترویج بیشتر کرامت انسانی تأکید کرد وگفت که وضعیت محابس ضرورت به رسیدگی بیشتر دارد. مبارز همچنان گفت که نیروهای مسلح غیرمسؤول یکی از عمده‌ترین عوامل ناامنی استند.
شهزار ځدران، معین وزارت احیا و انکشاف دهات، با تأکید بر تقویت اجماع داخلی گفت که بُعد مردمی صلح باید در نظر گرفته شود و مشارکت‌شان تأمین شود. وی ابراز داشت که لازم است تا روی معیشت بدیل کار شود.
احمدراشد طوطاخیل، رییس عمومی محابس و توقیف‌خانه‌ها، گفت که متأسفانه از گذشته زندان‌ها به ماشین افراطیت مبدل شده‌اند و همچنان وضعیت نظارت‌خانه‌ها و برخورد با زندانیان مناسب نیست. وی افزود که اکنون ضرورت است تا در این باره اقدام شود.
حشمت‌الله غفوری، معین وزارت زراعت و مالداری، به بیکاری و ضرورت اشتغالزایی مردم پرداخت و گفت که پس از عملی شدن صلح، این وضعیت افزایش خواهد یافت. وی افزود که به همین دلیل باید هماهنگی نهادها به منظور کار مشترک و مفید از قبل ایجاد شود.
در اخیر عبدالسلام رحیمی نماینده خاص رییس‌جمهور و وزیر دولت در امور صلح گفت که حکومت نه‌تنها مانع صلح نیست بلکه تسهیل‌کننده آن است. وی افزود: حکومت مکلف است برخورد مسؤولانه با روند صلح داشته باشد؛ از این رو، کمیته ارشد هماهنگی در امور صلح ایجاد شده است و باید به روند سرعت ببخشیم و میکانیزم‌های کاری را اصلاح کنیم.
وی افزود که خدمات‌رسانی دولت به مردم باید تقویت شود و به بهبود وضعیت محابس و زندانیان توجه شود.ختم/جاوید

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا