جامعه

بررسی مشکلات محیط زیست هرات از سوی انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان

شهرهرات ۵ جوزا باختر
امکان‌سنجی پارک ملی هرات عنوان میز گردی، که انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان، تحت این عنوان چالش‌های محیط زیستی هرات را به بررسی گرفته است.
در میزگردی که به همین منظور از سوی این انستیتیوت دایر شده بود، مسوولان محیط زیست هرات، کارشناسان مسایل محیطی و فعالان جامعه مدنی این ولایت اشتراک داشتند.
شاهین مردان مسوول اجرایی این دفتر می‌گوید: در ادامه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خود این بار بر آن شدیم تا نگاه ویژه‌ای به چالش‌های محیط زیستی این ولایت داشته باشیمتا در کنار آن زوایای بسته برای ایجاد پارک ملی هرات را نیز به بررسی گیریم.
وی ابراز می‌دارد که هرات ساحات مناسبی برای ایجاد پارک ملی همچون پارک ملی هاجر در بدخشان و آب‌های ایستاده بامیان را دارا می باشد اما باید مورد مطالعه قرار بگیرد تا در آن زمینه اقداماتی صورت گیرد.
اما نصیر احمد فضلی رئیس اداره محیط زیست ولایت هرات با موجودیت مناطق مناسب و قابل احیا در آن ولایت می‌گوید که ایجاد چنین پارکی نیازمند بودجه هنگفت می باشد تا در ساحات مشخص گام‌های عملی برای ایجاد آن برداشته شود.
اما با آن هم  فضلی ابراز می‌دارد که باید پیش از همه مطالعاتی در زمینه صورت گرفته تا مکان مناسب و قابل احیای مشخص و برای احیای آن برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرد.
به گفته رئیس این اداره ساحاتی چون ولسوالی کرخ، بند سبزک، دهنه ذوالفقار، چشمه اوبه و برخی ساحات دیگر محلات مناسبی برای ایجاد پارک ملی در این ولایت می‌باشند.
در عین حال شماری از کارشناسان مسایل محیطی اقلیم و خاک ولایت هرات را برای ایجاد پارک‌های وسیع و ملی مناسب  می دانند و  ابراز می‌دارند که به گونه قطع باید دولت در این زمینه برنامه‌های عملی داشته باشد.
محمودشاه حیدریان مسئول انستیتیوت زراعت و وترنری ولایت هرات بیان می‌دارد که دولت مکلف است تا محیط سالم برای زندگی افراد جامعه فراهم  کند.
ختم/حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا