صحت

مردان کم خونی را جدی بگیرند

منابع خبری بین المللی – باختر30 حمل
سرطان روده بزرگ (کولون) چهارمین سرطان شایع در مردان ایرانی است. مراحل اولیه این سرطان با علایمی از جمله کم خونی و خستگی همراه است که با دانستن آنها می توان این بیماری را شکست داد.
به گزارش آژانس باختر به نقل از ایرنا از پایگاه خبری وب مِد (WedMD) آمریکا؛ ممکن است علایم اولیه سرطان روده بزرگ با بیماری هایی مانند هموروئید، کولیت اولسراتیو (نوعی بیماری التهابی روده)، زخم یا بیماری کرون (یکی دیگر از بیماری های التهابی روده) مشترک باشد. به هرحال مشاهده چنین علایمی باید جدی گرفته شود.
معمولا علایم سرطان روده بزرگ در مردان دیرتر ظاهر می شود و بیمار زمانی از شرایط خود مطلع می شود که بیماری پیشرفت کرده است. علایم اولیه زمانی مشاهده می شود که بیماری به دیواره روده نفوذ می کند و معمولا منجر به خونریزی می شود. گاهی اوقات خونریزی نیز با چشم تشخیص داده نمی شود و حتما باید در آزمایش های مدفوعی تحت میکروسکوپ تشخیص داده شود. زمانی که سرطان گسترش می یابد، توسط گره های لنفی می تواند باعث متاستاز در مغز، کبد و ریه شود.
به گفته داکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، بر اساس نتایج گزارش ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران، بروز سالانه سرطان معده با 21.5 مورد در 100 هزار نفر، سرطان پوست با 20.5 در 100 هزار نفر، سرطان پروستات با 18.5 مورد در 100 هزار نفر، روده بزرگ، با 16.5 مورد در 100 هزار نفر و سرطان مثانه با 14.3 در 100 هزار نفر در سال شایع ترین سرطان ها در میان مردان ایرانی هستند.
سابقه خانوادگی، ابتلا به پولیپ، رژیم غذایی کم فیبر، چاقی و اضافه وزن، کم تحرکی، دیابت، سیگار و مصرف چربی از جمله مهمترین عوامل خطر این عارضه هستند.خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا