سیاست

سازمان همکاری های اسلامی و تاکید بر تطبیق قطعنامه آن سازمان در قبال افغانستان

کابل    باختر   ۱۶   اسد 
سازمان همکاری های اسلامی از حکومت افغانستان وطالبان خواسته است که تلاش های شان را  برای گفت وگو وآشتی  ملی  که بخشی از قطعنامه نشست علما در مکه مکرمه است سرعت بخشند.
این سازمان بر پایان خشونت ها در افغانستان واغاز گفت وگو ها بین الا فغانی میان دولت افغانستان وطالبان تاکید کرده است.
یوسف اولتابمیس، دبیر سازمان همکاری های اسلامی پس از حمله های انتحاری، انفجار وخون ریزی  های اخیر در افغانستان از مقام های حکومت و رهبران سیاسی افغانستان وکشورهای عضو این سازمان خواسته است تا برای کاهش خشنونت ها بیشتر سهم بگیرند.
ازسویی هم سفر ونماینده دایمی این سازمان در افغانستان دیروز در یک نشست خبری در کابل بر پشتیبانی همه طرف های ازاعلامیه عالمان جهان اسلام در عربستان تاکید کرده واز آماده گی کامل این سازمان برای آغاز گفت وگوهای بین افغان ها سخن گفت.
اوگفت:سازمان همکاری های اسلامی می تواند برای آغاز گفت وگو صلح میان دولت ، افغانستان وطالبان نقش  تسهیل کننده را ایفا کند.
او تاکید دارد که سازمان همکاری های اسلامی طرحی برای افغان ها ندارد بل میخواهد به عنوان نهادی که از تمام کشور های اسلامی نمایندگی می کند، زمینه گفت وگو های صلح به رهبری خود افغان ها را فراهم کنیم.
بوستالی گفت که پس از نشست  مکه ی مکرمه سازمان همکاری های اسلامی وکشور های عضو این سازمان به مرحله تاریخی رسیده اندوانتظار می رود که تلاش های اخیر برای تامین صلح مفید تمام شوند.
او به وجود آمدن فضای بی اعتمادی میان حکومت افغانستانو طالبان ونیز میان رهبران سیاسی را یک مشکل جدی خوانده وبرای حل این مشکل بر ضرورت فراهم شدن زمینه گفتمان ملی تاکید کرد ومی گوید که برای موفقیت روند ملی فرصت های لازم فراهم شده وباید از این شانس استفاده شود.
باید گفت که سازمان همکاری های اسلامی در حالی از حکومت افغان و طالبان میخواهد که گفتگو های صلح در کشور را  آغاز نمایند که طالبان قبلا این فراخوان را رد کرده و در عوض  مذاکره مستقیم با امریکا را ترجیع دادند
این عمل گروه طالبان با ایراد های زیادی مواجه شد انانیکه خروج نیروهای خارجی را از افغانستان شعار میدادند مگر خود دم در برای استقبال انان ایستاده شدند و مذاکره کردند حتا حرف به جای رسید که از بسیاری خواست های شان کوتاه امدند و بسا سفارش ها را پذیرفتند این را چه نام گذاشت تمکین به خواست آنانیکه طالبان خود آنان را متجاوز میگفتند و علیه آنان از جهاد حرف می زدند و یا یک معامله و یاهم ختم پروژه طالبان ؟ شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا