سیاست

رئیس جمهور غنی: تمام امکانات حکومت در خدمت حفاظت نهاد های علمی و اکادمیک می باشد

کابل باختر 24 سنبله
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر دیروزبا خانواده های قربانیان رویداد تروریستی پوهنتون امریکایی افغانستان، دیدار کرد و ضمن تبریک عید سعید قربان، به آنان اطمینان داد که حادثه مذکور به صورت جدی مورد بررسی قرار می گیرد و نتایج آن همزمان با آنها شریک خواهد شد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این دیدار که در ارگ انجام شد، ابتدا باری سلام به نمایندگی از خانواده های شهدا صحبت کرد و از رئیس جمهور بخاطر اینکه پس از حادثه تروریستی بالای پوهنتون مذکور به زخمی ها، خانواده های قربانیان و پوهنتون توجه خاص نمود، تشکر کرد.
باری سلام از رئیس جمهور خواست که حادثه مذکور به شکل همه جانبه مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد و اگر معلوم گردد که افرادی از داخل پوهنتون و یا بیرون آن با دشمنان همکاری کرده اند، باید با آنها برخورد جدی و قانونی صورت گیرد.
وی با اشاره به نوعیت رویداد تروریستی مذکور گفت که این حادثه یک جنایت جنگی است، حکومت افغانستان باید تلاش کند تا با همکاری متحدین خویش، آن گروه ها را که بالای این پوهنتون حمله کرده اند و یا در این رویداد تروریستی دست داشته اند، در لیست جنایتکاران جنگی شامل سازد.
سلام افزود: این حادثه نشان میدهد که دشمنان افغانستان روش جنگی خویش را عوض کرده اند و حالا مراکز علمی و اکادمیک را هدف قرار میدهند. وی گفت که دولت باید به منظور امنیت و حفاظت مراکز مذکور تدابیر امنیتی خویش را بیشتر سازد تا محصلان با خاطر آسوده به دروس خویش ادامه دهند.
سلام خاطر نشان کرد که در حمله تروریستی به پوهنتون امریکایی افغانستان اکثریت کسانی قربانی شده اند که نفقه خانواده خویش را به دوش داشتند، اداره پوهنتون مذکور باید به خانواده های قربانیان این حادثه غرامت بپردازد، زیرا آنها راه دیگری معیشت نداشتند که زندگی خویش را به پیش ببرند.
باری سلام بر اهمیت پوهنتون امریکایی افغانستان تاکید کرد و گفت که حکومت باید تلاش کند که از این پوهنتون مهم حفاظت نماید و این حمله تروریستی باعث ضعف و یا مسدود شدن این مرکز مهم اکادمیک نگردد.
سپس مسعود حسینی یکی از زخمی شدگان حادثه تروریستی پوهنتون امریکایی صحبت کرد و گفت: با وجود اینکه حادثه مذکور وی را شدیداً تکان داده است، اما به تحصیل خویش در این نهاد ادامه میدهد. وی افزود: دولت باید در زمینه تامین امنیت اطمینان دهد که چنین واقعه در آینده تکرار نمی گردد.
رئیس جمهور غنی پس از استماع صحبت های آنان، ضمن ابراز تسلیت و همدردی به خانواده های قربانیان، گفت: نخست باید از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور قدردانی صورت گیرد که توانستند وضعیت را کنترول کنند و از تلفات و ویرانی های بیشتر جلوگیری نمودند. وی افزود که در کشور های دیگر این چنین رویداد ها بزودی مهارنمی گردد، پس باید به توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور اعتماد و باور داشته باشیم.
محمد اشرف غنی گفت: حادثه مذکور از سوی ریاست عمومی امنیت ملی و قوماندانی کارنیزیون کابل مورد بررسی قرار دارد و و نتایج هر گونه پیشرفت در این زمینه همزمان با شما شریک خواهد شد.
رئیس جمهور افزود: حادثه تروریستی پوهنتون امریکایی افغانستان جنایت جنگی است، آن گروه هایی که مرتکب این جنایت شده اند، حکومت از ملل متحد خواهد خواست آنها را در لیست جنایتکاران جنگی شامل سازد.
رئیس جمهور در مورد امنیت نهاد های علمی و اکادمیک کشور بخصوص پوهنتون امریکایی افغانستان گفت که حکومت در زمنیه تامین امنیت نهاد های مذکور از تمام امکانات خویش استفاده می کند و راه های جدید را برای تامین امنیت بهتر این مراکز جستجو خواهد نمود.
در پایان این دیدار رئیس جمهور، از محصلان، استادان و کارمندان پوهنتون امریکایی افغانستان دعوت کرد تا به ارگ تشریف بیآورند و در مورد مشکلات مذکور به صورت تفصیلی صحبت نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا