سیاست

دورپنجم از مذاکرات چهارجانبه!

کابل باختر/ 29/ ثور
درحالیکه پنجمین دور مذاکرات چهارجانبه میان افغانستان امریکا، چین وپاکستان امروز درشهر اسلام آباد پاکستان برنامه ریزی شده است سفیر افغانستان دراسلام آباد میگوید که افغانستان دراین نشست خواهان کدام تعهد جدید ازپاکستان نیست .
به گزارش آژانس باختر، پنجمین دور مذاکرات چهارجانبه امروز به سطح سفرا در شهر اسلام آباد پاکستان برگزار خواهد شد . این مذاکرات به اساس درخواست پاکستان صورت میگیرد، افغانستان بعد از حملات تروریستی اخیر بخصوص حمله مرگبار که بتاریخ 31 حمل درکابل اتفاق افتاد مساله مذاکره با پاکستان و طالبان را یک روند بی هدف خواند و به جای آن برکوبیدن طالبان تاکید شد و طالبان هم در میدان جنگ ضربات سنگین را متحمل شدند.
به باور آگاهان سیاسی افغان با آنکه موضع دولت افغانستان درخصوص پاکستان و طالبان تعریف شده و این موضع گیری درشرایط کنونی موثریت خود را داشته است مگر شرکت کنونی افغانستان درنشست چهارجانبه آنهم درسطح سفرا نشان میدهدکه دولت افغانستان همچنان برتعهد خود مبنی بر ادامه تفاهم ودیالوگ متعهد است .
این آگاهان با آنکه شرکت دولت افغانستان درنشست چهار جانبه را یک حرکت منطقی میدانند که میتواند موضع دولت افغانستان را درقبال اوضاع جاری بیان کند مگر هشدار میدهند که باید متوجه بازی های باشد که ازسوی پاکستان راه اندازی شده است.
عمرزاخیلوال سفیرافغانستان دراسلام آباد که به نمایندگی از دولت افغانستان در این نشست شرکت میکند گفته است که طالبان به وضاحت راه جنگ را انتخاب کرده اند ودرنشست جاری روی اقدامات بعدی در خصوص این تصمیم طالبان است او تاکید داردکه دولت افغانستان کدام تعهد جدید را ازپاکستان نخواهد خواست .
زاخیلوال میگوید که باید درخصوص طالبان آن تعهدات عملی گردد که قبلأ وجود داشته است.
درنشست چهارگروه چهار جانبه تعهد شده بود اگر طالبان از صلح ابا ورزنند علیه آنها از قوه کار گرفته شود درحالیکه رهبران وقوماندانان طالبان همچنان درپاکستان بسرمیبرند مگر پاکستان هیچ اقدامی را علیه آنان انجام نداده است.
آگاهان سیاسی افغان میگویند که پاکستان درحال انزوای بیشتر درسطح منطقه وجهان قراردارد و با راه اندازی چنین نشست میکوشد خود را نجات دهد .
نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون وآگاه مسایل حقوقی از دولت افغانستان میخواهد که موضع اتخاذ شده درقبال پاکستان را حفظ کند این موضع گیری حمایت مردم را با خود دارد و یک موضع گیری کارا است .
احمد سعیدی دور تازه مذاکرات چهار جانبه را یک بازی تازه ازسوی پاکستان عنوان کرده است که نباید اغوا آن شد.
مقامات افغان گفته اندکه موضع دولت افغانستان درمذاکرات جاری واضح است کشورهای که درنشست قبلی تعهداتی داشتند باید تعهدات شان را عملی کنند ودولت افغانستان با نابودی شرارت پیشه گان ادامه خواهد داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا