سیاست

پس از بیشتر از یک و نیم سال روابط سرد و پر تنش افغانستان و پاکستان اکنون گزارش هایی وجود دارد که ممکن این روابط با پا درمیانی کشور چین از رکود و انجماد خارج گردد .

کابل باختر 10 سرطان
پس از بیشتر از یک و نیم سال روابط سرد و پر تنش افغانستان و پاکستان اکنون گزارش هایی وجود دارد که ممکن این روابط با پا درمیانی  کشور چین از رکود و انجماد خارج گردد .
گزارشگر آژانس باخترمینگارد: زعامت افغانستان ازآغاز تاکنون بر روابط دوستانه بر بنیاد میثاق ها و قراردادهای بین المللی با کشورهای همسایه تاکید داشته است . متکی بر همین اصل رییس جمهور افغانستان به پاکستان سفر کرد تا پیام حسن نیت و همکاری متقابل افغانستان را به زعمای پاکستان برساند و نیز مطرح کنند که استفاده ابزاری از هراس افگنان در معادلات منطقوی رویکرد خردمندانه نمی باشد.
اما رهبری پاکستان با تعقیب سیاست های چند پهلوی  هرگز به خواست بر حق مردم افغانستان و کشورهای منطقه پاسخ مثبت ارائه نکرد و نیز ایادی پاکستان به حملات هراس افگنانه در افغانستان ادامه داد تا آنکه حوصله رهبری جمهوری اسلامی افغانستان به سر آمد و روابط میان دو کشور تیره شد.
اکنون به دنبال ملاقات رییس جمهور کشور با نخست وزیر پاکستان در آستانه گزارش های وجود دارد که هیئتی به رهبری سرتاج عزیز مشاور امنیت صدراعظم پاکستان به پاکستان بیاید و توافق های گذشته میان افغانستان و پاکستان را پی گیری کند . اما بعید به نظر میرسد که این هیئت بتواند قناعت رهبری افغانستان را فراهم کند. زیرا پاکستان را نه تنها رهبری افغانستان متهم به پرورش هراس افگنان می سازد بل اکنون اکثر سیاستمداران در امریکا و اروپا میگویند که پاکستان به مرکز آموزش وپرورش مبدل شده است .
زعامت افغانستان و مردم کشور از رهبری پاکستان چیزی بالاتر از همکاری صادقانه در امر مبارزه علیه هراس افگنی نمی خواهند
به هر صورت هرگاه پاکستان صادقانه در امر مبارزه  علیه هراس افگنی تلاش کند و از روند صلح در افغانستان حمایت کند مسلماٌ یخ های روابط سرد میان دو کشور باز خواهد شد.ختم/نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا