سیاست

درجلسه کمیته قوانین کابینه درباره طرزالعمل صندوق حمایوی افراد دارای معلولیت بحث شد

کابل / 16 عقرب/ باختر
جلسه کمیته قوانین کابینه که به بررسی طرزالعمل صندوق حمایوی افراد دارای معلولیت، طرح تعدیل برخی از مواد مقررۀ کنترول و راپوردهی انتقال پول، اسعار و اسناد قابل معاملۀ بی اسم در گمرکات سرحدی و  طرح مقررۀ کنترول وزن وسایطه نقلیه بلند تناژ اختصاص یافته بود، روزگذشته به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و رییس آن کمیته برگزار شد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، استاد دانش معاون رییس جمهور طی مراحل اسناد تقنینی را در  زمینه های مربوط مهم خواند و گفت که با تأیید اسناد تقنینی، سهولت های بیشتری در زمینه دسترسی مستفید شوندگان به خدمات مورد نیاز، فراهم می شود.
در این جلسه ، طرزالعمل صندوق حمایوی افرادا دارای معلولیت توسط وزیر عدلیه به جلسه ارائه شد و بررسی اعضای کمیته قرار گرفت.
براساس گزارشی که راجع به ضرورت تهیه و تدوین طرزالعمل صندوق حمایوی افراد دارای معلولیت ارائه شد، این طرز العمل برای حمایت اقتصادی از افراد دارای معلولیت تهیه شده  است که در آن کمک مالی از طریق قرض الحسنه به معلولان، پرداخت مساعدت برای فعالیت های توان بخشی معلولان، جمع آوری وجوه مالی از  منابع مختلف، ایجاد راهکار شفاف برای مدیریت و مصارف بودجه آن و تدویر برنامه های آموزشی و اقتصادی برای افراد دارای معلولیت به عنوان اهداف اساسی این طرزالعمل تعریف شده است.
رییس و اعضای کمیته قوانین با اشاره به آسیب پذیری افراد دارای معلولیت هرگونه حمایت به خصوص حمایت از این قشر را از مکلفیت های دولت عنوان کرد.
جلسه پس از بررسی دقیق این طرح، فیصله کرد که این طرح یکبار دیگر به ریاست وزارت عدلیه و ادارات مربوطه مورد تدقیق قرار گرفته جهت تأیید در کمیته قوانین کابینه ارائه شود.
همچنین دراین جلسه طرح مقرره کنترول وزن و ابعاد وسایطه نقلیه باربری بلند تناژ  توسط وزیر عدلیه در جلسه ارائه شد. این طرح به هدف معیاری شدن وزن و ابعاد وسایط نقلیه باربری بلند تناژ و بار آن، فراهم شدن زمینه کنترول وزن و ابعاد وسایط نقلیه بابری بلند تناژ و بار آن برای جلوگیری از تخریب جاده ها و فراهم شدن زمینه ایجاد سیستم عصری کنترول وزن ابعاد وسایط نقلیه، وضع شده است.
درادامه گزارش وزارت عدلیه مبنی بر ضرورت تهیه این طرح و محتوای آن، اعضای جلسه و به خصوص نمایندگان ادارات سکتوری دیدگاه های خویش را نسبت به چگونگی شکایت ها و محتوای طرح مقرره کنترول وزن و ابعاد وسایط نقلیه بابری بلند تناژ ابراز کردند.
سرانجام طرح مقررۀ کنترول وزن و ابعاد وسایط نقلیۀ باربری بلندتناژ در این جلسه در پرنسیپ مورد تأیید قرار گرفت و فیصله شد که یک کمیته تخنیکی متشکل از نمایندگان با صلاحیت وزارت ترانسپورت، اداره لوی څارنوالی، وزارت مالیه، وزارت تجارت، کمیسیون مستقل نظارت از تطبیق قانون اساسی و اتاق های تجارت و صنایع به ریاست وزارت عدلیه، نظرهای اصلاحی اعضای جلسه را در متن این طرح مقرره تنظیم کرده و آن را جهت تصویب به کابینه ارائه کنند.
در جلسه کمیته، طرح تعدیل برخی از مواد مقررۀ کنترول و راپوردهی انتقال پول، اسعار و اسناد قابل معاملۀ بی اسم در گمرک های سرحدی نیز به بررسی قرار گرفت.
اعضای جلسه پس از بحث مفصل در مورد طرح تعدیل برخی از مواد مقررۀ کنترول و راپوردهی انتقال پول، طرح مذکور را در پرنسیپ مورد تأیید قرار دادند و فیصله شد که وزارت  عدلیه دیدگاه د افغانستان بانک را در خصوص داشتن صلاحیت تصمیم گیری در زمینه کنترول و راپور دهی انتقال پول در بیرون از کشور نیز ضمیمه این طرح کردند و جهت تصویب به کابینه ارائه کند.ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا