اخباراقتصادجهان

امریکا و تایوان مذاکرات تجارتی را آغاز می‌کنند

واشنگتن/وی او ای/۹سرطان/باختر

امریکا و تایوان پس از یک وقفهٔ پنچ ساله و باوجود مخالف چین، مذاکرات روی تقویت روابط دو جانبهٔ تجارتی را از سر می‌گیرند.

نخستین نشست توافق موسوم به قرارداد چارچوب تجارت وسرمایه‌گذاری  امروز برگزار خواهد شد.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید روز دوشنبه گفت: “تایوان یک دموکراسی پیشتاز، اقتصاد بزرگ و یک شریک امنیتی است و ما به تقویت روابط خود در همه زمینه‌ها، از جمله موضوعات اقتصادی ادامه خواهیم داد. ما به اهمیت روابط تجارتی و سرمایه گذاری ایالات متحده و تایوان متعهد استیم.”

این اقدام امریکاو تایوان با مخالفت مقامات چین در بیجینگ مواجه شده است.

ژاو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین اخیراً گفته است: “چین در تمام مدت با هرگونه تلاش امریکا برای ارتقای روابط و یا تعامل رسمی با تایوان به هر شکل آن، مخالف است.”

در همین حال وزارت خارجهٔ تایوان در بیانیه گفته است که تایوان به روابط نزدیک اقتصادی و تجارتی خود با ایالات متحده ادامه خواهد داد و در “زمینه های مورد علاقه دو طرف” از طریق گفت وگوهای قرارداد چارچوب تجارت وسرمایه‌گذاری (TIFA) بیشتر کاوش خواهد کرد.

تایوان دهمین شریک تجارتی بزرگ امریکا و ایالات متحده امریکا دومین شریک تجارتی تایوان است.

در همین راستا، وزارت خارجهٔ امریکا اقدامات تازه‌یی را برای تشویق دولت ایالات متحده به تعامل با تایوان اعلام كرده است كه نشان دهنده “تعمیق روابط غیررسمی” است.

امریکا و تایوان در سال ۱۹۹۴ توافق TIFA را امضا کردند، که به عنوان یک بستر برای پیشبرد منافع تجارتی و سرمایه گذاری دوجانبه عمل می‌کند. از آن زمان تاکنون ۱۰ دور گفت وگوهای تجارتی انجام شده است، اما پس از آنکه در سال ۲۰۱۶ ایالات متحده امریکا مذاکرات تجارتی را با چین آغاز کرد، این گفت وگوها متوقف شد.

فریده بابک

 

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا