صحت

از روز جهانی مبارزه با بیماری سرطان تجلیل به عمل آمد

کابل 14 دلو باختر
وزارت صحت عامۀ امروز از روز جهانی مبارزه  با بیماری سرطان با راه اندازی نشستی تجلیل به عمل آورد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، روز جهانی مبارزه با سرطان همه ساله در سراسر جهان در اوایل ماه فبروری به منظور دادخواهی و جلب حمایت و هماهنگی نهادهای دولتی و غیر دولتی برای وقایه و تداوی بیماری سرطان و بلند بردن سطح آگاهی عامه تجلیل میشود.
داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، در این نشست از افزایش بیماری سرطان در افغانستان و جهان ابراز نگرانی کرد و گفت که بیماری سرطان متأسفانه در سطح جهان در حال افزایش است.
وزیر صحت عامۀ کشور گفت که بیماری سرطان بعد از بیماری قلبی دومین علت مرگ و میر در جهان به حساب میرود و در سال ۲۰۱۸ کم از کم  ۱۸ ملیون تن در جهان به این بیماری مبتلا شده اند که از این میان بیشتر از ۱۰ ملیون تن جان باخته اند.
داکتر فیروز  سرطان پستان در افغانستان را شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در زنان و سرطان معده و جوف دهن را در  مردان خواند و گفت:« سالانه نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در افغانستان به بیماری‌های سرطان مبتلا می‌شوند که نزدیک به ۱۵ هزار تن از این بابت جان می‌دهند. استفاده از گوشت سرخ کرده، نبود فعالیت‌های فزیکی، آلودگی و استفاده از انواع تنباکو از جمله علت‌های عمدۀ این بیماری در افغانستان می‌باشد.
هم‌چنان در این نشست وزیر صحت عامۀ کشور تفاهم‌نامه را با آریانا سعید آوازخوان کشور امضا کرد. بربنیاد این تفاهم‌نامه آریانا سعید سفیر حسن نیت در راستای دادخواهی برای مبارزه با بیماری سرطان و بلند بردن آگاهی عامه  از سوی وزارت صحت عامه انتخاب شد.
از سوی هم،‌ داکتر پپرکورن نمایندۀ سازمان صحی جهان در افغانستان،‌ تجلیل از روز جهانی مبارزه با سرطان را یک فرصت خوب مبنی بر تجدید تعهد نهادهای مسؤول در امر مبارزه با این بیماری خوانده و تصریح کرد که سازمان صحی جهان متعهد است، تا بخش  صحت افغانستان را در این مورد همکاری کند.
در همین حال آریانا سعید آوازخوان و سفیر حسن نیت مبارزه با بیماری سرطان، از تلاش وزارت صحت عامه در پیوند به کاهش مرگ و میر مادران، نوزادان و بیماری سرطان تمجید کرد و گفت: بیماری سرطان از جمله کشنده ترین بیماری‌های غیر ساری است. من سعی خواهم کرد تا در این راستا دادخواهی کنم و آگاهی مردم را در در پیوند به چگونه گی شیوع این بیماری بلند ببرم.
قابل یاد آوری است که وزارت صحت عامه به منظور فراهم نمودن زمینۀ تشخیص و تداوی بیماری سرطان، تا کنون سه مرکز تشخیص و تداوی بیماری سرطان را در کشور ایجاد کرده است. مومنه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا