سیاست

رییس اجراییه کشور: نقش مؤسسات غیر دولتی در بهبود وضعیت مؤثر است

کابل 22 حوت باختر
رییس اجراییه حکومت افغانستان در آخرین روز کنفرانس ملی «مؤسسات غیر دولتی در کاهش فقر و انکشاف متوازن» گفت که روی موثریت کار، شفافیت و حسابدهی تمرکز بیشتر صورت گيرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه به آژانس باختر ، داکتر عبدالله عبدالله که دیروز در اختتامیهٔ این کنفرانس سخن می‌زد، اضافه نمود که حسابدهیِ مؤسسات غیر دولتی حکومت را در جلب کمک‌ها و تطبیق‌ مؤثر برنامه‌ها کمک می‌کند. این به معنی همکاری و درک متقابل برای بهبود وضعیت است.
رییس اجراییه کشور افزود که مؤسسات غیر دولتی با مردم و آسیب دیده‌گان از نزدیک سرو‌ کار داشته و ضرورت و نیازمندی جامعه را خوب می‌دانند. این حکومت را در ارایه خدمات بهتر کمک می‌نماید.
داکتر عبدالله عبدالله گفت که فعالیت مؤسسات غیر دولتی در چهار دههٔ پسین تأثیر مستقیم در زنده‌گی مردم گذاشته است. آنان با قبول خطرات، زحمات و تکالیف در کنار مردم افغانستان کارهای ثمر‌بخش را انجام دادند.
رییس اجراییه کشور تصریح کرد که کار مؤسسات غیر دولتی سبب نجات زنده‌گی مردم شده و نتیجهٔ آن در جامعه محسوس است؛ اما برای مؤثریت کارها و تشخیص اولویت‌ها باید هماهنگی لازم با نهادهای دولتی صورت گیرد.
داکترر عبدالله عبدالله گفت که حکومت در برنامه‌های ملی میثاق شهروندی و توسعه‌ پایدار از نقش برجسته و برازندهٔ مؤسسات غیر دولتی حمایت می‌کند و فعالیت مؤثر‌ آن‌ها را در زمینه‌های مختلف ضروری می‌داند.
رییس اجراییه کشور اطمینان داد که حکومت در قسمت مصؤنیت و تامین سهولت بیشتر به ویژه ویزا و مالیات برای مؤسسات غیر دولتی متعهد است تا آنها به‌صورت بی‌طرفانه خدمات‌رسانی کنند.
داکتر عبدالله عبدالله به وزارت اقتصاد هدایت داد که یک ساختار عملی را برای دوام و پیشرفت کار‌ها، رفع مشکلات و همکاری سازنده با مؤسسات غیر دولتی تدوین کند.
داکتر مصطفی مستور وزیر اقتصاد کشور گفت که در سال‌های گذشته بیش از ۸۵۰ میلیون دالر از سوی مؤسسات غیر دولتی به‌مصرف رسیده است و انتظار می‌رود که این مبلغ در آینده نیز به دسترس آنان قرار بگیرد.
وزیر اقتصاد کشور افزود که در کنار دستاوردها هنوزهم بیکاری و فقر در افغانستان یک چالش جدی است. در این ارتباط، نقش مؤسسات غیر دولتی برای بهبود وضعیت مهم می‌باشد.
همچنان، پیرر میادون سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان بر ضرورت کار مشترک تاکید کرد و گفت که نقش مؤسسات غیر دولتی در بهبود وضعیت، برنامه‌ّهای زیربنایی و ارایه خدمات بهتر قابل توجه بوده است و اتحادیه اروپا از فعالیت این مؤسسات حمایت می‌کند.
این کنفرانس برای نخستین بار به ابتکار وزارت اقتصاد با اشتراک نماینده‌گان مؤسسات غیر دولتی داخلی و خارجی، سفرای کشورهای بیرونی، مسؤولین ذیربط دولتی و اعضای جامعه مدنی برگزار شده بود.
در این برنامه، چگونگی کارکرد مؤسسات غیر دولتی در سال‌های گذشته و گسترش همکاری‌ها‌ و هماهنگی بهتر میان حکومت، تمویل‌کننده‌گان و مؤسسات غیر دولتی در آینده به بحث گرفته شد.
در اخیر، نتایج کنفرانس ملی مؤسسات غیر دولتی در یک بستهٔ پیشنهادی به رییس اجراییه کشور تقدیم شد. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا