سیاست

اعضای ناتو: اجازه برگشت افغانستان را به گذشته نمیدهم

کابل باختر/ 11/ قوس
منشی عمومی ناتو تاکید کرده است، اجازه نمیدهیم که افغانستان به پناهگاۀ این گروه های دهشت افگن مبدل شود . مینت ستولندگ سرمنشی ناتو این اظهارات را در نشست وزرای خارجه ناتو بیان کرده است.
این درحالیست که وزیران خارجه بیست کشور عضو ناتو و ده ها کشور همکار با این پیمان درنشست دو روزه درشهر بروکسل درکنار بحث روی بحران های امنیتی در بخش های دیگر جهان درباره اوضاع کنونی افغانستان نیز سرگرم گفتگو هستند.
منشی عمومی ناتو در این نشست گفته است که افغانستان یک کشور مهم برای ناتو است و ناتو هرگز اجازه نخواهد داد تا این کشور یکبار دیگر به جای امن برای گروه های دهشت افگن مبدل شود زیرا بی ثباتی و نا امنی افغانستان تهدید بزرگ دربرابر امنیت کشورهای ناتو و منطقه است.
او افزوده است که هرچند تعهد قبلی ناتو برای کمک های مالی به نیروهای امنیتی افغانستان تا پایان سال 2017 بود اما اکنون ناتو میخواهد کمک هایش را تا سال 2020 ادامه دهد.
منشی عمومی ناتو علاوه نموده است که چندین کشورهای همکار علاقمندی شان را برای ادامه پشتیبانی نظامی از افغانستان پس از سال 2016 اعلام کرده اند و ما میخواهیم تا پایان سال 2016 میلادی دوازده هزار نظامی خود را در افغانستان نگهداریم .
نیمی ازاین نیروها امریکایی و نمی دیگر آن غیر امریکایی خواهند بود.
او گفته است که تصمیم نهایی در باره چگونگی ادامه کمک های نظامی و مالی از افغانستان در نشست سران ناتو در جولای سال 2016 در شهر وارسا پولند نهایی خواهد شد.
درهمین حال داگلاس لوت سفیر ایالات متحده امریکا درناتو گفته است، افغانستان همانطوریکه برای کشورهای ناتو از اهمیت خاصی برخوردار است و ما باید به تعهدات خود در برابر افغانستان عمل کنیم .
همچنان درحاشیه این نشست صلاح الدین ربانی  وزیر امور خارجه کشور در یک نشست خبری از تعهدات وزیران امورخارجه ناتو و همکاران آن درقبال افغانستان قدردانی کرده و تاکید کرده است که به کمک ناتو و جامعه جهانی افغانستان میتواند به عنوان یک کشور عرضه دیموکراتیک و با ثبات به گونه پیوسته رشد خواهد کرد.
این درحالیست که افغانستان پیمان های ستراتیژیک امنیتی ، دفاعی را با ایالات متحده امریکا و ناتو امضا نموده است که به اساس همین پیمان های همکاری امنیتی امریکا و ناتو تعهد داده اند که نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان را تا سال 2024 کمک نظامی و مالی خواهند کرد.
درحال حاضر نیروهای بین المللی درافغانستان به هدف انجام ماموریت جدید مشوره دهی و آموزش برای نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان حضور دارند در حالیکه نهادهای امنیتی کشور برای دفاع از کشور و مبارزه در برابر گروه های دهشت افگن به تجهیزات نظامی مدرن، حمایت هوایی و کمک های مالی نیاز مبرم دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا