سیاست

توزیع شناسنامه های برقی پروسه که باید با دید ملی و تحمل دنبال گردد

کابل باختر 2 حوت
اخیرأ پروسه بایومتریک متقاضیان تذکره برقی از ارگ ریاست جمهوری آغاز شد.
توزیع شناسنامه های برقی یک روند ملی است که حدود ده سال قبل طرح  شده با آنکه برای آغاز این پروسه چند بار٬ زمان وتاریخ تعیین شده ولی هیچگاهی برای توزیع رسمی آن گام بر داشته  نشد مگر اخیرأ رییس جمهور غنی به عنون اولین شخص شامل سیستم بایومتریک این روند گردید.
مساله هویت وقوم از آغاز طرح این برنامه ٬ یک مساله جنجال برانگیز دراین  پروسه است ٬ مساله در زمان حکومت حامد کرزی حل  نشد بل این روند بامشکلات دیگر به حکومت وحدت ملی انتقال یافت.
حالا که پروسه بایومتریک آغاز گردیده دسته بندی های هم در این خصوص به میان آمده است که ادامه آن یک پیام منفی برای مردم وآینده افغانستان درقبال دارد.
درحالیکه تاخیر درتوزیع شناسنامه های برقی میتواند برای جامعه افغانی که مشکلات معین خود را دارد بیشتر مشکل ساز گردد،  امروز تروریستان بیشتر از شناسنامه های جعلی افغانی استفاده میکنند بازار قصه خوانی در پشاور به مکان اصلی ٬ چاپ وطبع اسناد بها دار افغانستان منجمله  تذکره  افغانی تبدیل شده است عدم موجودیت  تذکره برقی مشکلات جدی را در کار روند انتخابات به میان آورده کار شرکت های مخابراتی  را دچار مشکل ساخته وآنها نمیتوانند ازمشترکین شان یک نام نویس درست و دقیق داشته باشند ٬ ضمنأ موجودیت تذکره برای دریافت شغل یک امر حتمی است.
همچنان عدم احصایه درست ودقیق از نفوس که به منظور برنامه اقتصادی باید به دسترس مسوولان قرار داشته باشد تا خرچ ودخل دقیق محاسبه شود و ابسته به تذکره برقی است. همه مردم درک میکنند که پارۀ از مشکلات درکشور شان  با توزیع  تذکره برقی حل خواهد شد .
کشور های منطقه منجمله پاکستان با  توزیع شناسنامه  های برقی به حل مشکلات شان پرداخته. مگر در افغانستان این مساله به یک مشکل حاد اجتماعی وحالا همه بر یک مشکل بزرگ سیاسی تبدیل شده واگر مدیریت نشود به یک مشکل بزرگ قومی مبدل خواهد شد.
موافقان ومخالفان این روند هر کدام از تامین عدالت درین روند سخن میگویند با آنکه برای حل این معضل تلاش های صورت گرفته مگر تا کنون نتیجه نداده است. علت این است که که این روند به گونه قصدی به یک مشکل اجتماعی و قومی تبدیل میگردد که سرانجام ٬ بازنده افغانها  و برنده چون گذشته دشمنان این کشور هرگاه مگر آنکه تن به درک  مشکلات  و واقعیت های کشور داده شود و خانه مشترک ما افغانستان را از لبه سقوط دور ساخته میشود.
زلمی وردک آگاه مسایل سیاسی میگوید : توزیع شناس نامه های برقی یک امر بسیار مهم وضروری است باید هرچه پیشتر وسریع توزیع صورت گیرد.
زیرا توزیع این شناس نامه ها مردم را از بسیاری بدبختی های که امروز دامن گیر شان است نجات میدهد اما بدبختانه  دیدگاه های بد و زشتی وجود دارد که مانع توزیع آن می شود.
مداخله های بیرونی کشور های که افغانستان  را بستر فعالیت های تخریبی و جنگ های نیابتی شان ساخته اند این کشور ها فقط منافع شان را در ناامنی و تفرقه اندازی درافغانستان میدانند پس ما باید با این روند دید ملی داشته باشیم .
صالح محمد صالح عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده گان میگوید:  مساله شناسنامه های برقی یک روند ملی بوده وباید هرچه عاجل  کار آن آغاز شود به نظر من هیچ مشکلی وجودندارد. کار این برنامه مطابق به قانون اساسی است اوگفت بسیار کار های مهم است که با توزیع این شناسنامه ها ربط دارد.
کسانیکه با توزیع این تذکره مخالفت می نمایند آنها در گذشته ها خواهان درج واژه تاجک وسایر اقوام بودند اما حالا که این مشکل رفع شده است باز هم مخالفت می نمایند.
اما شکیبا هاشمی عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان  حرف دیگر دارد، وی تاکید دارد که باید مردم وسیاسیون افغانستان مطابق قانون اساسی کشور عمل نمایند دراین قانون خصوصات، مسوولیت وامتیازات اتباع کشور مشخص شده است در ماده چهارم قانون اساسی به تمام اتباع کشور کلمه افغان اطلاق شده است مگر بااین مساله بر خورد سلیقه یی میشود. بهتراست توزیع این روند یک بار دیگر مورد بحث قرار گیرد تا در هماهنگی همگانی به انجام برسد.
خانم هاشمی میگوید: به نظر من توزیع شناسنامه ها، در عدم هماهنگی ، کشور را به سوی بحران وجنگ های داخلی سوق می دهد بنأ باید توزیع آن موقتاً متوقف شود.
اوگفت سرور دانش و داکترعبدالله  مخالفت شان را با توزیع  با خصوصیات فعلی اعلان کرده اند اگر داکترعبدالله این شناسنامه  را اخذ نماید سیلی محکمی است که از طرف هوا داران خود خواهد خورد ودیگر رهبریت خود را از دست می دهد.
خانم هاشمی میگوید، در عقب  بروزاین اختلاف ٬انگلیسی ها ایرانی ها و پاکستان قرار دارند آنها اختلافات داخلی را میان اقوام  افغانستان دامن می زنند. این اختلافات جنگ های داخلی را شعله ور می سازد وداعش را تقویه خواهد کرد.
پس باید  به این مساله بر خورد ملی ودلسوزانه صورت گیرد وپیامد توزیع  وعدم توزیع آن در نظر گرفته شود توافق همگانی میشود گره گشا مشکل باشد.
بشیر تینچ نماینده مردم فاریاب در ولسی جرگه وسخنگوی جنرال عبدالرشید دوستم در رابطه به آغاز توزیع شناس نامه های برقی میگوید که تذکره برقی امر خوب ولازمی است هویت افراد افغانستان را تشخیص می دهد اما تحمیل هویت یک قوم به قوم دیگر یا تحمیل هویت به هویت دیگر جنجال بر انگیز است.
باید یک اجماع ملی به میان بیاید وحکومت هم الزامأ مکلفیت دارد که صدا ها وطرح های اپوزسیون واحزاب ومجتمع های بزرگ را در نظر بگیرد در غیر آن ممکن است که کشور به سمت بحران به سمت جنگ های داخلی برود ما به تمام هویت ها در افغانستان احترام داریم  اما نمی خواهیم که هویت  دیگران برما تحمیل شود  ما بر موضع خود تاکید داریم.
این گفته ها میرساند که مساله شناسنامه های برقی پیش از آنکه با دید ملی و به عنوان و ثیقه ملی دنبال و رعایت گردد شکل و محتوای سیاسی به خود گرفته و به آن رنگ قومی میدهند اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد عوامل شکننده وحدت ملی  قوی تر خواهد شد.
اگر ما وحدت ملی را شعار میدهیم و به آن آرمان گرایانه برخورد میکنیم ، تقویت وحدت ملی عدالت ملی یک اصل است  که باید آن را در عمل تحقق بخشیم عدول از خواست های بلند پروازانه ٬ تحمل یکدیگر و رعایت حقوق شهروندی به گونه یکسان ما  را به وحدت ملی به مفهوم واقعی آن میرساند  ختم محجوبه ، نویده( تحلیل سیاسی)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا