اخبارجهان

ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری میان اسراییل و فلسطینی‌ها شد

نیویارک/وی او ای/27ثور/باختر

سرمنشی ملل متحد دیروز یک هفته پس از درگیری‌ها میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها خواستار آتش‌بس فوری شد.

درگیری شدید تا اکنون جان بیش از ۱۸۰ فلسطینی و هشت اسراییلی را گرفته است.

انتونیو گوتیرش گفت: “درگیری‌ باید توقف یابد و فوراً توقف یابد. راکت‌ها و هاوان‌ها از یک جانب و بمباردمان‌های هوایی و توپخانه‌‌یی از جانب دیگر باید توقف یابد.”

او گفت که ملل متحد با تمامی جوانب به سوی رسیدن به یک آتش‌بس فوری و پایان دوران بی معنی خونریزی، دهشت و نابودی کار می‌کند.

سرمنشی ملل متحد گفت که تمامی جوانب باید به قوانین بشری بین المللی و حقوق بشری جهانی احترام بگذارند.

در این حال، صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف)  دیروز گفت که در جریان یک هفته درگیری، حد اقل ۵۵ کودک فلسطینی و دو کودک اسراییلی کشته شده اند.

چین، ناروی و تونس خواستار نشست نادر شورای امنیت ملل متحد برای امروز شده بودند.

در این حال، تامس گرینفیلد، نمایندهٔ امریکا به ملل متحد گفت که واشنگتن به گونهٔ خستگی ناپذیر کار می‌کند تا از طریق مجرا های دیپلماتیک به وضعیت جاری در منطقه نقطهٔ پایان گذارد.

او افزود که جو بایدن، رییس جمهور امریکا روز شنبه با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل و محمود عباس، رییس ادارهٔ‌ خودمختار فلسطین صحبت کرد.

سایر اعضای شورای امنیت ملل متحد نیز خواهان پایان فوری درگیری‌ها شده اند.

با آنهم، اسراییل و فلسطین هیچ نشانه‌ یی از کاهش تنش‌ها را از خود بروز ندادند.

ریاض مالکی، وزیر خارجهٔ ادارۀ فلسطین گفت که “آیا خشونت زمانی که توسط فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد دهشت افگنی و مادامی که توسط اسراییل صورت می‌گیرد، دفاع خودی است؟“.

او هشدار داد که خاموشی شورای امنیت ملل متحد سبب ترغیب خصومت‌گرایی اسراییل شده است. او اردوی اسراییل را به ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه غیرنظامیان فلسطینی متهم کرد.

درگیری‌ها میان نمازگذاران فلسطینی‌و نیروهای اسراییلی شش روز پیش در مسجد الاقصی آغاز شد که در آن بیش از ۳۰۰ فلسطینی‌ زخمی شدند.

به دنبال آن، گروه حماس، اسراییل را مورد حملات راکتی قرار داد و اسراییل نیز باریکۀ غزه را که حماس کنترول آنرا در دست دارد، هدف حملات هوایی قرار داد. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا