جهان

روسیه تمدید ماموریتی درباره حملات کیمیاوی سوریه را ویتو کرد

مسکو – بی بی سی نیوز – ۳ عقرب –  باختر
روسیه یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تنها ماموریت رسمی تحقیق درباره استفاده از سلاح های کیمیاوی در سوریه را ویتو کرد.
به گزارش آژانس باختر به نقل از شبکه خبری بی بی سی ، ماموریت موسوم به "میکانیسم مشترک تحقیق" (جی آی ام) در سال ۲۰۱۵ برای شناسایی مسببان حملات کیمیاوی ایجاد شد.
این هیات قرار است در ادامه این هفته گزارش خود درباره حمله مرگبار ماه اپریل به شهر خان شیخون سوریه را ارائه کند.
روسیه گزارش جداگانه محققان حقوق بشر سازمان ملل متحد که دولت سوریه را در آن حمله مقصر می شناسد رد کرده است.
دستور کار "جی آی ام" قرار است ماه آینده به پایان برسد و روسیه برای عقب انداختن رای گیری برای تمدید ماموریت آن تا بعد از بررسی گزارش مربوط به خان شیخون تلاش می کرد.
اما حکومت مسکو نتوانست حمایت کافی برای این کار را جلب کند و در عوض از قدرت ویتو برای مسدود کردن تمدید استفاده کرد. اعضای دایمی شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه حق ویتو دارند.
واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت که روسیه آماده است بعد از انتشار گزارش خان شیخون درباره ماموریت "جی آی ام" بحث کند.
"جی آی ام" که کار مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح های کیمیاوی است تنها تحقیق رسمی درباره حملات کیمیاوی در سوریه میکند.
حمله ماه اپریل گذشته در خان شیخون بیش از ۸۰ کشته به جا گذاشت که حمله راکتی آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه را به دنبال داشت.
ماه پیش شورای حقوق بشر سازمان ملل نتیجه گیری کرد که یک جنگنده نیروی هوایی سوریه مسئول آن حمله بود.
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمله خان شیخون را "ساختگی" خوانده است.
او پافشاری کرده که سوریه ذخیره سلاح های کمیاوی خود را براساس توافقی در سال ۲۰۱۳ پس از فشار آمریکا نابود کرده است. وزیر دفاع آمریکا امسال گفت که "شکی نیست" اسد بعضی از سلاح های کیمیاوی را حفظ کرده است. ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا