جامعه

امسال اضافه از سه صد هزار مهاجر افغان به وطن برگشته اند

کابل/باختر/13 جوزا
حفیط احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده گان میگوید از آغاز سال روان میلادی تاکنون در مجموع حدود سه لک بیست و یک هزار و شانزده مهاجر افغان از کشور های همسایه به وطن برگشته اند که 299 هزار و شش صدو سی ودو مهاجر از ایران و متباقی آن از پاکستان میباشد و 228 مهاجر از کشور های اروپایی و در مجموع حدود هشت هزارو یکصدو دو تن از کشور ترکیه برگشته اند .
وی که در این مورد با خبرنگار آژانس باختر صحبت میکرد گفت آمار برگشت کننده گان سال روان میلادی در مقایسه با سال گذشته بیش از پنجاه درصد افزایش یافته است که از ایران بیشتر از پاکستان میباشد .
به گفته میاخیل یک تعداد مهاجرین در کشور های همسایه ثبت نام و راجستر نیستند و سیستم تحصیلی درست ندارند که این تعداد همواره از جانب مسوولان امنیتی کشور میزبان آزار اذیت میشود که بیشترین آزارو اذیت مهاجرین افغان در کشور ایران میباشد و تا سرحد به زور اخراج میشوند .
به گفته میاخیل افغانستان با کشور های اروپایی به یک مدیریت مشترک رسیده  اند که با اساس اعلامیه مشترک ، به گروه های خاص مهاجرین توجه صورت گرفته است و این گروه کسانی اند که سرپرست فامیل ندارند ، اطفال و خانم های این فامیل ها بی سرپرست میباشد که مسوولان امور مهاجرین ممالک اروپایی گفته اند که بعد از بررسی درخواست آنها اگر واجد سرایط بودند پذیرفته میشود.
وی علاوه کرد که به آنها پناه داده میشود و برای مهاجرین که از کشور های همسایه برگشت کرده اند وزارت مهاجرین به خاطر فراهم ساختن تسهیلات لازم برای مهاجران برگشت کننده گان، یک کمیته خاص ایجاد کرده است.
موصوف اضافه کرد این کمیته وظیفه دارد تا جای مناسب را برای مهاجران برگشت کننده در مرکز و ولایت ها تشخص بدهد  و همچنان مستحقین را شناسایی کند تا به مشکلات آنها رسیده گی شود .
وی افزود به اساس اعلامیه که اخیراً در کشورآلمان بدست نشر سپرده شده  کسانیکه داوطلبانه از کشور های اروپایی به وطن برمیگردند از همان کشور مبلغ 800 یورو تا 1200 یورو کمک دریافت میکنند اما وزارت مهاجرین و عودت کننده افغانستان هیچگونه کمک برای مهاجرین برگشت کننده از کشور های اروپایی دریافت نکرده است .
این در حالیست که سازمان بین‌المللی مهاجرت در گزارش اخیر میگوید ، با وجودی‌که کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۵۸ مهاجر افغان را دوباره به افغانستان فرستاده‌اند، اما افغانان پناهجو در سه ماه اول سال ۲۰۱۸ میلادی پس از سوریه و عراق، سومین گروه پناهجویان را در این کشورها تشکیل می‌دهند. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا