صحت

روزه داران مراقب سندروم دامپینگ یا کم شدن مقدار قند خون باشند

تهران-ایرنا- باختر- 4 سرطان
خوردن غذاهای پرکالوری و چرب در ماه مبارک رمضان برای تحمل گرسنگی سبب تشنگی زیاد و سندروم دامپینگ یا پائین آمدن مقدار قندخون و خواب آلوده گی میشود.
در روزهای طویل و گرم تابستان، داشتن برنامه غذایی صحیح برای روزه داران اهمیتی ویژه دارد چرا که روزه داران می توانند با رعایت اصول تغذیه سالم درطول یک ماه عبادت از سلامت جسمی نیز برخوردار باشند.
منشی انجمن پیشگیری و تداوی چاقی ایران  در باره اصول تغذیه سالم در ماه رمضان به سندروم دامپینگ اشاره کرد و افزود:در سندروم دامپینگ به دنبال ورود مقادیر زیاد گالری، قند خون به سرعت بالا رفته و به دنبال آن بدن برای مقابله با این اتفاق انسولین بیشتری را ترشح می کند که این واکنش موجب افت سریع قندخون و بروز علایمی مانند بی حالی،خواب آلودگی و تشدید گرسنگی می شود.
دکتر محمد هاشمی افزود:این اتفاقی برای کسانی که غذاهای پرچرب را به عنوان وعده سحری خود انتخاب می کنند در طی ساعات میانی روز رخ می دهد.
وی ادامه داد: نیاز غذایی بدن انسان باید با توجه به سن، جنس، وضعیت صحی، میزان فعالیت بدنی و شرایط خاص هر فرد از نظر بیماری های تامین شود.
این متخصص تغذیه به وعده سحری به عنوان مهمترین وعده اصلی غذایی ماه رمضان اشاره کرد و افزود:وعده سحری را نباید حذف کرد و به عنوان وعده غذایی ناهار باید لحاظ شود.
وی توصیه کرد که بهتر است مصرف سبزیجات،کاهو، سالاد و میوه ها در این وعده گنجاند شود، زیرا میوه و سبزی می تواند در روزهای طولانی و گرم تابستان در کاهش تشنگی بسیار موثر باشد.
وی در باره وعده افطاری گفت:نان و پنیر یا سوپ سبک به همراه یک نوشیدنی گرم با خرما بهترین گزینه برای وعده افطار است.
به گفته وی، نوشیدن زیاد آب یا مصرف مواد قندی ساده در وعده افطار سبب بروز سوء ها ضمه و سندروم دامپینگ می شود.
هاشمی با اشاره به رعایت فاصله زمانی دو ساعت بین افطار و شام،گفت: پرخوری در وعده شام باعث مشکلات جهاز هاضمه و همچنین افزایش وزن پس از ماه رمضان می شود.
وی به لزوم تامین آب و ویتامین ها مورد نیاز بدن در طول ماه مبارک رمضان تاکید کرد و ادامه داد که مصرف میوه پس از شام تا وعده سحر می تواند نیازهای تغذیه ای و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا