سیاست

جلسه کمیته قوانین کابینه برگزار شد

کابل باختر 11جدی
جلسه کمیته قوانین کابینه، دیروز به ریاست استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور و رئیس آن کمیته برگزار شد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این جلسه، طرح قانون ترافیک جاده وطرح تعدیل و ایزاد در برخی از مواد قانون حقوق وامتیازات بازماندگان شهداء و مفقودین وهمچنین طرح ایزاد در ماده 24 قانون حقوق و امتیازات معلولین مورد بحث قرار گرفته و در زمینه هریک از موضوعات اجندا، تصمیم لازم اتخاذ گردید.
طرح قانون ترافیک جاده به هدف تأمین نظم و امن عامه در عرصه ترافیک، تنظیم صدور جواز سیر، نمبرپلیت، تکس لین، اجازه نامه سیر و سایط نقلیه، جواز رانندگی، جلوگیری از وقوع حوادث ترافیکی، تنظیم معاینه تخنیکی وسایط نقلیه زمینی، تثبیت هویت مالک و متصرف وسایط ، به همکاری وزارت امور داخله و انستیتوت امور قانونگذاری وزارت عدلیه تهیه شده است.
این درحالی است که قانون ترافیک نافذ در افغانستان که حدود 36 سال قبل با توجه به شرایط همان زمان نافذ شده بود، که پاسخگوی نیازمندی های کنونی نبوده و براساس ضرورت های ترافیکی در شرایط موجود، طرح قانون جدید ترافیک جاده متناسب با نیازمندی ها و ایجابات فعلی کشور تهیه و ترتیب شده است.
این طرح که به داخل (11) فصل و (80) ماده تنظیم گردیده، موضوعاتی چون معاینات تخنیکی وسایط نقلیه زمینی، مسایل محیط زیستی، استفاده از فناوری معاصر در ترافیک جاده ای و جواز رانندگی بین المللی را طبق کنوانسیون ترافیک جاده ای ویانا در نظرگرفته است.
به گفته عبدالبصیر انور، وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان، در طرح قانون مذکور در مورد جبران خساره، بررسی حادثات و جرایم ترافیکی احکام مشخص پیش بینی شده که این احکام در قوانین نافذ موجود نیست.
اعضای جلسه کمیته قوانین در بررسی طرح قانون ترافیک روی موضوعاتی چون تداخل وظیفه یی این طرح قانون با برخی مواد قانون تنظیم ترانسپورت جاده، پیش بینی احکام جزایی در مورد جرایم ترافیکی با وجود جرم انگاری این موارد در کد جزا، عدم وضاحت در مورد مرجع تطبیق کننده این قانون و عدم پیش بینی دقیق کنترل تخلفات ترافیکی و مسایل محیط زیستی بحث و تبادل نظر کردند.
معین وزارت ترانسپورت تداخل وظیفه میان این قانون و قانون تنظیم ترانسپورت جاده را مشکل اساسی عنوان کرده افزود که در صورت حل نشدن تداخل، تطبیق این قانون با مشکل به نظر می رسد. علاوه بر این ها، مشکلات موجود از لحاظ ترتیب، تناقض و تکرار محتوای میان برخی از مواد این طرح قانون، نیز به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سرانجام با جمع بندی استاد سرور دانش، فیصله براین شد که این طرح در یک کمیته متشکل از نمایندگان شاروالی، وزارت ترانسپورت، اداره ترافیک و وزارت مالیه به ریاست وزارت عدلیه، بار دیگر مورد بازنگری قرار گرفته و در جلسات بعدی کمیته قوانین دوباره بحث شود.
براساس اجندا، طرح تعدیل و ایزاد در برخی از مواد قانون حقوق وامتیازات بازماندگان شهداء و مفقودین و طرح ایزاد در مادۀ 24 قانون حقوق و امتیازات معلولین، توسط اعضای جلسه بررسی شده و مورد تأیید قرار گرفت.
براساس احکام فقره های ایزاد شده در ماده یازدهم قانون حقوق و امتیازات بازماندگان شهدا و مفقودین، برای ورثه شهدا و مفقودین نیروهای وزارت های دفاع ملی، وزارت امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی که سرپناه نداشته باشند، بعد از تثبیت شهادت، یک نمره زمین و یا آپارتمان رهایشی قابل استطاعت با شرایط سهل، توزیع می گردد.
بر اساس طرح ایزاد دراین ماده، هرگاه برای بازماندگان شهدا، زمین توزیع گردد، مبلغ دوصد هزار افغانی از طرف اداره مربوطه در حدود امکانات و بودجه سالانه آن ها، برای اعمار ساختمان به آن ها پرداخته می شود. این احکام از تاریخ انفاذ قانون حقوق وامتیازات بازماندگان شهداء و مفقودین در نظر گرفته می شود.
همچنین براساس طرح ایزاد در مادۀ 24 قانون حقوق و امتیازات معلولین، برای معلولین وزارت های دفاع ملی، امور داخله و ریاست عمومی امنیت ملی که سرپناه نداشته باشند، بعد از تثبیت معلولیت، یک نمره زمین و یا آپارتمان رهایشی توزیع می گردد و در صورت توزیع زمین، مبلغ دوصد هزار افغانی در حدود بودجه سالانه ادارات مربوطه، برای اعمار ساختمان به آن ها پرداخت می شود. این احکام از تاریخ انفاذ قانون حقوق و امتیازات معلولین در نظر گرفت خواهد شد. احمد ضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا