اخبارامنیت

برنامۀ خروج نیروهای ناتو از افغانستان آغاز شد

کابل / ۱۰ ثور/ باختر

 ناتو اعلام کرد که روند خروج نیروهای آن سازمان از افغانستان آغاز شده است. ناتو در افغانستان حدود ده هزار نظامی دارد ونظامیان این پیمان بیست سال قبل دریک ایتلاف جهانی برای سرکوب هراس افگنی، به اساس فیصله شورای امنیت ملل متحد در افغانستان حضور یافتند.

 با آن که معلوم نشده است در مرحلۀ اول چه تعداد از نظامیان ناتو و مربوط کدام کشور ها افغانستان را ترک کرده اند، مگر تاکید شده است که خروج نیروهای حمایت قاطع ناتو از افغانستان به گونۀ هماهنگ آغاز شده است و تمام اقدامات لازم برای اطمینان از امنیت آنان‌ انجام شده است.

ناتو هشدار داده است که دربرابرهرگونه حملۀ طالبان برنظامیانش حین خروج، واکنش شدید نشان خواهد داد.

باید گفت که امریکا برای خروج مصوون یک نیروی ویژۀ ششصد و پنجاه نفری را به افغانستان انتقال داده است که از پوشش منظم هوایی برخودار است. همچنان این کشور یک سیستم دفاعی راکت را در افغانستان نیز جابه جا کرده است و دو طیارۀ بی- ۵۲ را هم به قطر انتقال داده است و به همین ترتیب یک کشتی طیاره بردار این کشور در آب های گرم در بحر هند حضور یافته است که وظیفه نظارت بر روند خروج نظامیان از افغانستان را خواهد داشت. مطابق به توافق نامۀ دوحه قرار بود که نیروهای امریکایی تا ماه می افغانستان را ترک کنند مگر این مهلت تا یازده سپتمبر به تعویق افتاد٬ طالبان با این مهلت مخالفت کرده اند و مسوولیت پیامد را متوجه امریکا دانسته اند.

شماری از منابع به قول از رسانه های پاکستانی گفته اند که رهبران نظامی و استخباراتی پاکستان از طالبان خواسته اند که در زمان خروج از حمله بر نیروهای امریکایی خودداری کنند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا