اقتصاد

وزارت معادن:‌ معادن و صوف هاي غير قانوني را مسدود ميسازد

  1.  

هشتاد و سه معدن و صوف غير قانوني ذغال سنگ درولايت باميان مسدود شد

مقامات وزارت معادن ميگويند،‌پس از تفويض صلاحيت به وزارت معادن و وزارت امور داخله در يك عمليات سريع 83 معدن و صوف غير قانونی به باميان مسدود شد.

يك منبع خبري وزارت معادن به آژانس باختر خبر داد، وزارت معادن افغانستان به منظور تحقق و تطبيق مصوبه شماره 38 شوراي وزيران با در نظرداشت ساحه مسووليت ها و اولويت هاي كاري خويش در ساحه معادن ذغال سنگ آشپشته و كليچ عمليات وسيع را براي مسدود ساختن معادن غير رسمي تحت نظر انجنير نصير احمد دراني معين تنظيم و انسجام امور معادن به تاريخ 4 جوزا راه اندازي نموده و در يك روز 83 معدن غير قانوني را بست و از تداوم استخراج هاي خود سرجلوگيري نمود.

اين ساحات اكنون تحت كنترول نيروي هاي امنيتي قرار دارد و قرار است مطابق قرار داد معدن مس عينك در اختيار كمپني ام سي سي غرض توليد انرژي طرف ضرورت معدن مس عينك و اعمار فابريكات توليد برق به ظرفيت 400 ميگاوات قرارداده شود.

در اين عمليات براي جلوگيري از بيكاري جمعي به متباقي معادن در اين ولايت فرصت كوتاه داده شد كه تا اخير ماه جوزا اين منابع نيز مسدود گردند. وزارت معادن مصمم است تا تعدادي افرادي را كه در اين ساحات كار هايشان را از دست داده ميدهند،‌ در پروژه هاي تحت كنترول و طرفضرورت تصدي ذغال سنگ شمال بخصوص در منطقه تاله و برفك و ساير نقاط استخدام وجذب نمايد.

به تعقيب اين عمليات در باميان روي مسدود ساختن 17 معدن در ولسوالي نهرين با مقامات ولايت بغلان بحث نيز صورت گرفت، والي ولايت بغلان از اين روند (مسدود ساختن معادن غير رسمي) حمايت نمود،‌اين عمليات به نسبت ريزش شديد باران و سرا زير شدن سيلاب ها و رسيدن آفات شديد به مردم صورت نگرفت اما با حمايت مقام ولايت بغلان قرار گذاشته شد تا در ظرف يك ماه اين معادن را مسدود سازند.

وزارت معادن در ساير نقاط كشور نيز براي مسدود ساختن معادن غير رسمي و قانونمند ساختن معادن تصميم قاطع دارد، تا از  حوادث ناگوار ( آتش سوزي ها، غلطيدن صوف ها و آسيب رسانيدن به منابع ) و تاراج دارايي عامه مردم افغانستان جلوگيري گردد. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا