سیاست

رئیس جمهور کرزی: منفعت ملی ما در قدم اول تامین امنیت، صلح و احترام به حاکمیت ملی افغانستان است

کابل باختر 15 میزان
حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی که در ارگ دایر گردید، ضمن تبریکی به ملت افغانستان، پایان موفقانه مرحله ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری را گام محکمی در راستای مردم سالاری و دموکراسی در کشور دانست.
رئیس جمهور افزود: ما مردم افغانستان یکبار دیگر ثابت کردیم که راه خود را بدرستی انتخاب کرده ایم، با قدم های استوار در حرکت هستیم و با هر قدم خود سنگ دیگری را برای تحکیم تهداب رفاه، آرامش و سعادت مردم افغانستان می گذاریم.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، حامد کرزی خاطر نشان کرد: حالا که مرحله ثبت نام پایان یافت، باید دو اصل دیگر نیز تطبیق گردد، اول بی طرفی کامل حکومت و مامورین دولت افغانستان که به هیچ عنوان از وسایل، امکانات و اختیار دست داشته شان بر خلاف و یا به نفع نامزدی استفاده نمی توانند و دوم از خارجی های که در افغانستان حضور و دلچسپی دارند می خواهم تا در انتخابات افغانستان مداخله نکنند و تجربه انتخابات ۲۰۰۹ ریاست جمهوری و ۲۰۱۰ ولسی جرگه را تکرار ننمایند.
رئیس جمهور از ملت افغانستان خواست تا از موقع بوجود آمده برای صلح و ثبات کشور استفاده کنند. وی از طالبان تقاضا نمود تا مانند نامزدانی که از اقوام مختلف افغانستان حضور یافتند و ثبت نام کردند با مردم افغانستان همکار شوند و افغانستان را از هر گونه نیاز بیرونی نجات دهند.
حامد کرزی یکبار دیگر از هموطنان خواست تا کارت رای دهی اخذ نمایند و این اختیار را بدست گیرند تا حکومت و نماینده های آینده افغانستان را تعیین کنند.
رئیس جمهور با توجه به پیروزی های تیم های ملی فوتبال و کرکت کشور گفت: افغانها نشان دادند که اگر موقع و فرصت در اختیار شان قرار داده شود، خود را به درجات بلند میرسانند. تیم ملی فوتبال ما در مدت سالهای محدودی قهرمان جنوب آسیا شد و تیم ملی کرکت ما در سالهای محدودی در مسابقات جهانی راه یافت.
رئیس جمهور به جواب سوالی در رابطه بمباردمان نیروهای امریکا و ناتو که در اثر آن افراد ملکی کشته و زخمی میشوند، گفت که ایالات متحده امریکا و ناتو به حاکمیت افغانستان احترام نکرده اند و این یک نقطه تنش زا در روابط بین ما و در مذاکرات روی سند امنیتی می باشند.
حامد کرزی به پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا در قرارداد امنیتی بالای واژه تجاوز با جانب امریکا توافقی صورت گرفته و اینکه چه زمانی این توافقنامه به امضاء میرسد، گفت: مردم افغانستان می خواهند با امریکا و غرب دوستی کنند و در معامله باشند، ولی این دوستی و معامله باید متضمن منافع ملی افغانستان باشد که آن مصئونیت مردم ما هم از تهدید تروریزم و حملات طالبان و هم از بمباردمان و تخلفات نیروهای امریکا و متحدین اش می باشد.
حامد کرزی افزود: منفعت ملی ما تامین امنیت و صلح مردم و احترام به حاکمیت ملی افغانستان است و بعد از آن تقویت نیروهای امنیتی و اقتصاد کشور ما می باشد.
رئیس جمهور یکبار دیگر تاکید کرده گفت: در حالیکه ما حاضر هستیم تا در رابطه به موافقتنامه امنیتی با امریکا به تفاهم برسیم اما امریکا باید بداند که این تفاهم نمی تواند به قیمت امنیت مردم افغانستان و ادامه رفتن نیروهای امریکا به خانه های مردم افغانستان باشد.
حامد کرزی گفت که در مدت یکماه آینده لویه جرگه برگزار می گردد و در آن تمام موارد قرارداد مورد مطالعه قرار می گیرند و پس از آن هر تصمیمی را که مردم افغانستان اتخاذ نمایند، حکومت تابع آن می باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا