سیاست

معاون رییس جمهور: صیانت از حقوق اساسی مردم یک مسؤلیت همگانی است

کابل باختر 27حمل
جلسه کمیته قوانین کابینه حکومت وحدت ملی، امروز به ریاست قانونپوه سرور دانش معاون رییس جمهور و رییس آن کمیته برگزار شد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، دراین جلسه درمورد طرح قانون اجتماعات، اعتصابات و تظاهرات و همچنین طرح قانون تنظیم خدمات پستی، تصامیم لازم اتخاذ گردید.
معاون رییس جمهور، در ابتدای بحث، بررسی طرح قانون اجتماعات، اعتصابات و تظاهرات، تصریح کرد که حقوق اساسی و آزادی های مدنی در افغانستان یک دست آورد اساسی است که مردم افغانستان سال ها برای آن مبارزه کرده و قربانی داده اند.
وی تأکید کرد که حقوق اساسی افراد بر اساس احکام قانون اساسی، از آن مجموعه قواعد و اصولی است که به هیچ وجه نمی توان خلاف آن توافق کرد بلکه برای صیانت و توسعۀ آن هم دولت و هم نهاد های مدافع حقوق بشری و مدنی، مکلف و مسؤل می باشند.
معاون رییس جمهور با اشاره به حفظ نظم وامنیت همگانی افزود که وضع و یا تعدیل قوانین و مقررات می بایست براساس ساختاری صورت بگیرد که میان حقوق اساسی افراد و حفظ نظم عمومی یک تعادل منطقی ایجاد گردد تا عدالت به بهترین وجه تطبیق شود.
براساس اجندای جلسه، طرح قانون اجتماعات، اعتصابات و تظاهرات از جانب اعضای جلسه مورد بررسی قرار گرفت که پس از ارائه نظرات وبیان دیدگاه های اعضای جلسه ، سرانجام  فیصله شد که کمیته ای متشکل از وزارت عدلیه، وزارت داخله، لوی سارنوالی، نماینده انجمن وکلای مدافع، نماینده اداره امور ریاست جمهوری و نماینده کمیسیون مستقل حقوق بشر، یک بار دیگر این طرح را مورد دقت و بررسی بیشتر قرار بدهد و دوباره برای تصمیم گیری نهایی به کمیته قوانین ارائه کند.
طرح قانون اجتماعات، اعتصابات و تظاهرات به منظور برگزاری اجتماع و تظاهرات شهروندان و تأمین رعایت نظم وامن عامه در 3 فصل و 35 ماده ترتیب شده است.
همچنان براساس اجندا، طرح قانون تنظیم خدمات پستی نیز مورد بررسی قرارگرفت که پس از ارائه نظرات اعضای کمیته مورد تأیید قرار گرفت و فیصله شد  که نخست اصلاحات پیشنهادی توسط معین وزارت مالیه، معین وزارت اقتصاد، معین وزارت مخابرات و وزارت عدلیه در متن طرح قانون تنظیم خدمات پستی تنظیم گردیده و سپس برای طی مراحل قانونی به کابینه ارائه شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا