جهان

پایان نخستین روز نشست ژنیو-٢ برای پایان جنگ داخلی سوریه

ژنیو – بی بی سی نیوز – 3 جدی – باختر
همزمان با برگزاری نخستین روز از نشست موسوم به ژنیو-٢ در شهر مونترو سویس، وزارت امورخارجه ایران مواضع خود در باره جنگ داخلی سوریه را تکرار کرد.

دیروز جلسه بررسی راه‌های پایان دادن به جنگ داخلی سوریه با شرکت نمایندگان حدود ۴۰ کشور و سازمان جهانی و نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان حکومت آن کشورکار خود را آغاز کرد.
ریاست این اجلاس را بان کی‌مون، منشی عمومی سازمان ملل متحد برعهده دارد، وی در سخنان افتتاحیه خود گفت که پس از سه سال بحران و خشونت در سوریه، شرکت‌کنندگان در اجلاس باید از این فرصت برای پایان دادن به رنج مردم آن کشور استفاده کنند.
از زمان آغاز اعتراضات سیاسی در سوریه درماه مارچ سال ٢٠١١ این اولین باراست که نمایندگان حکومت و مخالفان حکومت آن کشور در یک نشست مشترک شرکت می‌کنند. بان کی مون از هر دو طرف خواست تا برای پایان دادن به جنگ و رنج مردم سوریه تلاش کنند.
پس از سخنرانی منشی عمومی سازمان ملل، ولید معلم، وزیر امورخارجه سوریه و رئیس هئیت اعزامی حکومتت آن کشور به اجلاس، در سخنان خود مخالفان حکومت را "تروریست" خواند و گفت که برخی کشورهای منطقه از "تروریست‌ها" حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کنند.
سخنرانی معلم بیش از مدت اختصاص یافته ادامه یافت اما وی به تذکر بان کی‌مون در این مورد توجه نکرد. اظهارات معلم مورد انتقاد بان کی‌مون قرار گرفت و وزارت خارجه امریکا نیز او را متهم کرد که "به جای ارایه چشم‌اندازی روشن برای مردم سوریه، لفاظی تحریک‌آمیز" کرده است.
جان کری، وزیر امورخارجه امریکا در سخنان خود تاکید کرد که اجلاس جاری ادامه اجلاس موسوم به ژنیو-١ است که در ماه جون سال ٢٠١٢ م برگزار شد و یادآور شد که بیانیه نهایی اجلاس ژنیو-١ توصیه کرده بود که دولت موقت برای برگزاری انتخابات آزاد در آن کشور تشکیل شود. جان کری افزود که با توجه به عملکرد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نمی‌توان حضور او در دولت انتقالی را پذیرفتنی دانست.
وزیر امورخارجه سوریه در پاسخ به این اظهارات گفت که تنها مردم سوریه می‌توانند در مورد سرنوشت مقامات آن کشور تصمیم بگیرند.
احمد جربا، نماینده ائتلاف ملی سوریه متشکل از گروه‌ها و شخصیت‌های مخالف حکومت آن کشور، در این اجلاس گفت که هیچ راه حلی که شامل مشارکت بشار اسد باشد برای مردم سوریه قابل قبول نیست. وی گفت که مردم سوریه خواستار حکومتی فراگیر هستند که در آن اقلیت بر اکثریت مسلط نباشد، بلکه پاسخگوی مطالبات همه اقوام و گروه‌ها باشد.
اکثریت مردم سوریه مسلمان سنی هستند و مخالفان حکومت این کشور معتقدند که قدرت سیاسی و امتیازات اقتصادی در دست پیروان مذهب علوی متمرکز شده است.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا