اخبارسیاستTOPجامعهجهان

افغانستان در ردیف یکی از سه کشور با بیشترین میزان مهاجر قرار دارد

کابل / ۲۹ حمل / باختر
سازمان ملل می گوید؛ افغانستان با بیش از ۲.۷ میلیون مهاجر که در سراسر جهان ثبت نام شده‌اند در ردیف یکی از سه کشور با بیشترین میزان مهاجر قرار دارد.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ چهل و چند سال جنگ در افغانستان بحران مهاجرت در این کشور را پچیده کرده است و افغانستان را در ردیف آن کشور های قرار داده است که بیشترین مهاجران در سطح جهان را دارند٬ سازمان ملل شمار مهاجران ثبت شده از سوی کمشنری عالی مهاجرت آن سازمان را دو اعشاریه هفت میلیون تن ذکر کرده است مگر این رقم واقعی نیست٬ شمار مهاجران افغان در دو کشور همسایه‹ ایران و پاکستان› به مراتب بلند تر از چیزی است که سازمان ملل بیان داشته است.
مهاجرت یک پدیده جهانی است که سازمان ملل به آن صحه گذاشته است و کشور های عضو را مکلف کرده است که با مهاجرت به عنوان مسئله عاطفی برخورد کنند و از مهاجران میزبانی و مراقبت کنند.
مگر قسم که دیده می شود٬ این توصیه سازمان ملل در قسمت مهاجران افغان صدق نمی کند٬ در کنار آن که این مهاجران وضعیت خوب زندگی در کشور های میزبان ندارند٬ بلکه به گونه های متعدد دچار مشکل میشوند حتی زندگی شان با خطر مواجه است.
ایران آنلاین در گزارشی به وضعیت مهاجران افغان در چند کشور آسیایی و اروپایی پرداخته است که نشان می دهد افغانان مهاجر دچار چه مشکلاتی اند که به جای رسیدن به امید شان که زندگی بهتر است٬ با واقعیت غریبانه در جامعه غرب متمدن مواجه می شوند.
در گزارش به وضعیت افغانان در چند کشور مشخص پرداخته شده است و در آٰغاز از وضعیت اسفناک مهاجران در یونان و ترکیه گفته شده است.
در گزارش آمده است که پولیس یونان پناهجویان افغان را در مرز زمینی یونان و ترکیه بازداشت کرده و در بسیاری از موارد لباس‌های آنها را درآورده و پول، تیلفون و سایر دارایی‌هایشان سرقت کرده و آنها با بدترین شرایط ممکن به ترکیه برمی‌گرداند.
در برخی موارد پولیس یونان مهاجران را تحویل مردان نقاب دار داده و آنها را مجبور به سوار شدن به قایق‌های کوچک کرده و این نقاب داران که گفته می‌شود٬ خود پناهجویان کشورهای دیگر در یونان استند، آنان را به داخل آب سرد کشانده و وادار می‌کنند به سمت ترکیه حرکت کنند.
بر اساس آمار نهادهای حمایت از پناهجویان در حال حاضر هزاران پناهجوی افغان که از مسیر ترکیه وارد یونان شده‌اند در نقاط مختلف این کشوردر بدترین وضعیت ممکن قرار دارند، اکثر پناهجویان از وضعیت بد زندگی در این کشور شکایت داشته و می‌گوید آنان روزهای دشواری را تجربه می‌کنند.
کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر بارها نسبت به وضعیت بد پناهجویان و سرنوشت نامشخص آن‌ها از دولت یونان انتقاد کرده اند.
این اتفاق به یکی رویداد معمول تبدیل شده است که دسته‌های بزرگ پناهجویان که از سوی یونان، ترکیه و پاکستان بازگردانده شده‌اند، روزها در مناطق وسیعی میان مرزها سرگردان می‌مانند. در مواردی آن‌ها به دام دزدان و گروه‌های آدم‌ربا می‌افتند و این گروه‌ها در عوض رهایی آنها از خانواده‌های‌شان پول هنگفت خواسته و در صورت اجرا نشدن این معامله صدهاتن جان خود را از دست می‌دهند.
در گزارش همچنان گفته شده است که بیش از ۹۰ درصد درخواست‌های پناهندگی از سوی اداره مهاجرت ترکیه رد می‌شود، افرادی که درخواست‌ آنها از سوی اداره مهاجرت ترکیه می‌شوند، کارت‌های مهاجرت آنان باطل و حق دسترسی به خدمات دولتی و درمان و آموزش را از دست می‌دهند.
آنان می‌گویند، این افراد حتی در صورت داشتن بیماری‌های جدی نمی‌توانند از خدمات درمانی دولتی استفاده کنند.
برخورد دوگانه با پناهجویان افغان و اوکراین؛ مشکلات پناهجویان افغان در ترکیه که با تقبل تمام رنج‌ها و مشکلات خودشان را به یونان رسانده اند به دلیل حضور مهاجرین اوکراینی مشکلات شان بیشتر شده است ودولت یونان تمام توجه را به پناهجویان جدید اختصاص داده است.
سازمان دیده ‌بان حقوق بشر می‌گوید در حالی که یونان از اوکراینی‌ها به عنوان “پناهجویان واقعی” استقبال می‌کند اما با عقب راندن پناهجویان افغان به ترکیه به‌ صورت «دوگانه» و «ظالمانه» برخورد کرده است.
واقعیت این است که با آغاز جنگ در اوکراین و سرازیر شدن موجی از آواره گان اوکراینی به یونان٬ ترکیه و اروپای شرقی٬ مهاجران افغان فراموش شده اند.
در گزارش به وضعیت اسفبار افغان های مهاجر در پاکستان نیز پرداخته شده است و گفته شده است در این اواخر شمار پناهجویان افغان در پاکستان به گونه یی چشم‌گیر افزایش یافته است که خودشان را از مسیرهای قانونی یا غیر قانونی به این کشور رسانده است.
اکثر مهاجرین در این کشور به بدترین حالت ممکن اقتصادی گرفتار بوده و برای مهاجران در پاکستان هیچ فرصت شغلی درآمدزایی و حمایت‌ اقتصادی وجود ندارد٬ مهاجران افغان نمی‌توانند کرایه خانه یا کرایه اتاق هوتل را بپردازند و به خاطر اخاذی‌ها مداوم پولیس‌٬ آنان مجبور اند تا در خیابان‌ها چادر زده و بخوابند٬ مهاجران به دلیل نداشتن اسناد مشخص اداره مهاجرت که در پولیس پاکستان ثبت شده باشد، به هیچ عنوان نمی‌توانند خانه کرایه کنند.
افغان های مهاجر در اندونیزیا بد ترین وضعیت را دارند در این کشور بیشتر از هشت هزار مهاجر افغان زندگی می کنند که بیشتر آنان نزدیک به یک دهه است که لحظه شماری می‌کنند تا به کشور سومی انتقال یابند.
پناهجویان افغان در اندونیزیا از شرایط سخت زندگی در این کشور و بی‌سرنوشتی شکایت می کنند. آنان چندین سال است که با برپایی تظاهرات و دادخواهی‌های مدنی از سازمان ملل، کشورهای مهاجرپذیر و سایر سازمان‌های حامی مهاجرین می‌خواهند به وضعیت شان رسیدگی شود.
براساس گزارش‌ها، مشکلات مهاجرین در اندونیزیا در سال جاری بیشتر شده تا حدی که برخی از آنان این وضعیت سخت را تحمل نتوانسته و دست به خودکشی و خودسوزی زده‌اند.
یک فعال حقوق مهاجرت از «تحقیر، توهین و بلاتکلیفی مهاجرین در اندونیزیا» انتقاد کرده و خواستار توجه سازمان ملل و کشورهای حامی مهاجرین نسبت به وضعیت اسفناک پناهجویان افغان در اندونیزیا شده و گفته است که مشکلات اقتصادی، توهین و تحقیر از جمله مواردی است که باعث می شود مهاجران دست به خودسوزی، خودکشی یا دوختن دهن خود زنند.
در همین حال بریتانیا تصمیم گرفته است که بخشی از مهاجران خارجی در آن کشور را بیشتر شان افغان اند و در خواست پناهندگی شان بررسی نشده است به کشور افریقایی یوگندا بفرستد و در این خصوص با دولت این کشور تفاهمنامه را امضا کرده است٬ بدون شک فرستادن پناهجویان به یوگندا٬ آغاز فراموشی آنان خواهد بود و هیچ کسی به داد شان نخواهد رسید.
آنچه گفته شد شمۀ از مشکلات مهاجران افغان در خارج از این کشور است در حالی امیرالمومنین چندی قبل با صدور بیانیه یی از مردم خواست که دست از مهاجرت بر دارند و در کشور شان باقی بمانند و به مسوولان امارت٬ هدایت داد که به مشکلات آنانی که قصد بیرون شدن از کشور را دارند رسیدگی کنند.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا