جهان

رییس جمهور ازبکستان چند مقام را به دلیل مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی برکنار کرد

تاشکند/دویچه وله/15 عقرب/باختر
رییس جمهور ازبکستان چند مقام ارشد به شمول وزیر تکنولوژی و مخابرات را در ارتباط به مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و تلگرام برکنار کرد.
چنانچه ادارات ازبکستان روز جمعه گزارش دادند، شوکت میرضیایف، رییس جمهور آن کشور شهرت صادیقوف، وزیر توسعه تکنالوژی اطلاعات و ارتباطات را برکنار کرده است.
همچنان رییس نظارت از مخابرات دولتی و یک کارشناس اینترنتی رییس دولت نیز از وظایف شان برکنار شده اند.
سخنگوی رییس جمهور گفت که این مقام‌های بلندرتبه به دلیل مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی در روز چهارشنبه گذشته، مورد بازخواست قرار گرفته اند.
در ازبکستان شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و تلگرام در میان مردم بسیار محبوب است و به این دلیل در مخالفت با مسدود شدن آن‌ها در هفته گذشته اعتراض صورت گرفت.
اندکی بعدتر دفتر مطبوعاتی رییس جمهور میرضیایف اعلام کرد که ایجاد این محدویت‌ها «یکجانبه بوده و به صورت کافی مورد غور قرار نگرفته بود.» این شبکه‌های اجتماعی بعد از مدت کوتاهی دوباره فعال شدند.
میرضیایف که بعد از مرگ دیکتاتور اسلام کریموف در سال ۲۰۱۶ قدرت راه به دست گرفت، کشورش را به روی غرب باز کرد. او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ اکتوبر امسال در مقام‌اش ابقا شد.
میرضیایف در مبارزات انتخاباتی وعده کرده بود که در راستای اصلاحات دموکراتیک در کشورش تلاش می‌کند و نمی‌‌گذارد ازبکستان به عقب برگردد.

اما یک اقدام جدید رییس جمهور مناقشه برانگیز شده است. او قانونی را امضا کرده است که شرکت‌های فناوری اطلاعات را مکلف می‌کند که داده‌های شهروندان ازبکستان را در سرورهای داخلی ذخیره کنند، نه سرورهای خارجی. براساس همین قانون این کشور به طور مثال شبکه اجتماعی توییتر را مسدود کرده است.
مدافعان حقوق بشر رهبری ازبکستان را به نقض حقوق بنیادی مردم متهم می‌کنند.
ف/ب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا