صحت

تفسیر بر خبر وزارت صحت عامه: اگر مشکل نا امنی نباشد ویروس پولیو تا اخیر سال ریشه کن میشود

کابل باختر/ 9/ سنبله
مقامات در وزارت صحت عامه کشور میگویند: اگر همکاری گروه های مخالف مسلح در زمینه لازم برای تطبیق واکسین پولیو در کشور مساعد گردد ویروس پولیو تا اخیر سالجاری عیسوی از افغانستان ریشه کن خواهد شد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: افغانستان، پاکستان و نایجریا تنها کشورهای بودند که بعداز سال 2014 میلادی شاهد گردش ویروس وحشی پولیو درکشور های شان بودند، ویروس ساری که میتواند اطفال خورد سال را آسیب رساند و فلج دایمی را نصیب شان گرداند، سازمان صحی جهان سال 2015 را معیاد ریشه کن سازی این ویروس درسطح جهان تعیین کرد، مگر این تلاش ها تنها درکشور نایجریا نتیجه داد و پولیو از آن کشور ریشه کن گردید. مگر افغانستان وپاکستان همچنان با این ویروس سرو کار دارند و پولیو هنوز هم خطری در برابر اطفال و نوزادان دراین دوکشور است . مشکل دراین است که نا امنی درحالات هم دید غیر منطقی دربرابر پولیو ، ویروس این بیمار را درافغانستان و پاکستان زنده نگهداشته است، بخشی از روحانیون و احزاب مذهبی درپاکستان بعد از قتل اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده دربرابر پولیو موضع گیری کردند ، آن را ناجایز و حرام معرفی نمودند و این تبلیغات درافغانستان نیز اثر گذار بوده است .
افغانستان سال پار شاهد پنج واقعه مثبت پولیو بوده است و در سالجاری عیسوی نیز دوواقعه مثبت دراین کشور ثبت شده است.
در برنامه واکسین پولیو درافغانستان که دیروز آغاز شد، باید اضافه از نه ملیون طفل و کودک تحت پوشش قرار گیرند، مگر با تاسف اضافه از سه صد هزار طفل به دلیل نا امنی و عدم دسترسی کارکنان صحی و رضاکاران به برخی از مناطق از واکسین باز میمانند و رویاب ریشه کن سازی پولیو درسالروان عیسوی بازهم به سال آینده خواهد رفت .
مقامات در وزارت صحت عامه کشور منجمله داکتر میوند مسوول برنامه واکسین پولیو دراین وزارت میگوید که برنامه واکسین پولیو از لحاظ مالی و مسایل تخنیکی مشکلی ندارد مشکل در نا امنی و عدم دردسترسی کارکنان ما به بخش های از کشور است.
او از کندز، ننگرهار و کنر یاد میکند که کارکنان صحی و رضا کاران نخواهند توانست اطفال و نوزادان را به گونه یی کلی تحت پوشش قرار دهند داکتر میوند نا امنی را دلیل عمده میداند.
راه حل در کجاست؟
به باور داکتر میوند ، درگام نخست باید مخالفان مسلح، پولیو را یک مشکل ملی فکر کنند و بپذیرند که این مساله جدا از سیاست و کشیدگی های نظامی است. مشکل عدم تطبیق پولیو بیشتر در ولایت کندز پیشبینی شده است و ما با همکاری حد اقل 30 بزرگ قومی درتلاش هستیم تا به این معضل خاتمه بخشیم  و از تمامی امکانات استفاده میکنیم تا به این معضل رسیدگی شود ما تجربه چنین مشکل را درولسوالی شیگل کنر نیز داشتیم، پنج سال برنامه پولیو در این ولسوالی تطبیق نشد مگر سرانجام بزرگان قومی به آن نقطه پایان گذاشتند و حالا این برنامه با موفقیت در شیگل کنر درحال تطبیق شدن است.
داکتر میوند میگوید: در کندز در جائیکه امکانات بود ما رضاکاران خود را خانه به خانه میفرستم، اگر امکانات نبود ما کلینیک های سیار را ایجاد میکنم چون این مناطق آسیب پذیرتر اند کوشش میشود تا اطفال زیر سن پنج سال نه بل اطفال زیر سن ده سال تحت پوشش قرار گیرند؛ درکندز واقعه مثبت پولیو وجود ندارد مگر خطر پخش ویروس از امکان به دور نیست .
به گفته داکتر میوند، ما محلات را که بدانیم درآن امکان پخش ویروس وجود دارد تحت قرنطین قرارمیدهم، ما سال پار چنین تجربه را در برمل پکتیکا و دو ولسوالی درجنوب کابل انجام دادیم با آنکه وقایع مثبت پولیو را نیافتم مگر برای مهار خطر آماده شده بودیم .
این تجربه درولایت کندز که درحال حاضر نا امن است، نیز قابل تطبیق میباشد .
داکتر میوند تاکید دارد اگر همکاری وجود داشته باشد منابر و بزرگان قومی دراین خصوص بیشتر فعال شوند، بدون شک ویروس وحشی پولیو تا اخیر سالجاری عیسوی دیگر در افغانستان جا نخواهد داشت .
میزبان اصلی ویروس پولیو در منطقه کی است و کدام کشور وقایع بیشتر پولیو را داشته است؟
به گفته مسوولان سازمان صحی جهان، درسال گذشته پنج واقعه مثبت پولیو درافغانستان وجود داشته درحالیکه شمار چنین وقایع درپاکستان اضافه از سی و پنج واقعه بود و این میرساند که پاکستان میزبان اصلی ویروس پولیو است. ضمناً منفی گرایی دربرابر پولیو بیشتر در پاکستان وجود دارد تا افغانستان و این روحانیون پاکستانی اند که دربرابر پولیو تبلیغ میکنند و به گونه یی تبلیغات آنها در افغانستان نیز ترویج میشود که اثر خود را داشته است و ادامه مهاجرت ها میان دو کشور در انتقال ویروس پولیو نقش دارد و به همین منظور تیم های صحی ازسوی افغانستان به گونه دایمی درمناطق که رفت و آمد بیشتر مهاجرین را شاهد است، مستقر شده است.
متخصصین امور صحی، نهادهای مدنی و فعالان اجتماعی در گام نخست از حکومت های افغانستان و پاکستان در گام بعدی از مسوولان سازمان صحی جهان میخواهند که در قسمت ریشه کن سازی پولیو هماهنگ عمل کنند و این مشکل را یک مشکل بین المللی بدانند که میتواند فراتر از این دو کشور گسترش یابد.
مسوولان در وزارت صحت عامه کشور میگویند که دراین خصوص میان افغانستان، پاکستان و سازمان صحی جهان هماهنگی وجود دارد. برنامه آغاز واکسین در هر دو کشور هم زمان است، تیم های سرحدی هر دو کشور مشترک عمل میکنند و تبلیغات به گونه مشترک انجام میشود و این میتواند یک نوید خوب باشد. 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا