جهان

قرغزستان: پایگاه ماناس امریکا تعطیل میشود

بشکیک – پرس تی وی 8 حوت باختر

حکومت قرغزستان قصد دارد پایگاه هوایی ماناس که توسط امریکا اجاره شده است را تعطیل کند تا از این  پایگاه برای حمله به ایران استفاده نشود.

الماس بیک حاتم بای یف رییس جمهور قرغزستان هفته جاری گفت:" ازاین پایگاه نباید برای حمله علیه ایران استفاده شود، به هیمن دلیل مادر حال مذاکره برای لزوم خروج نیروهای خارجی ازاین  فرودگاه غیرنظامی پس از سال 2014 تعطیلی  آن هستیم».

از پایگاه ماناس که در میدان هوایی شهر بشکیک پایتخت قرغزستان واقع شده است به عنوان مرکزی برای ترانزیت نیروی نظامی و تجهیزات مورد  نیاز برای عملیات واشنگتن  استفاده  میشود.

همین اکنون دراین پایگاه حدود یک هزار دوصد سرباز امریکایی مستقر هستند.

اظهارات حاتم بای یف روز دوشنبه در دیدار با هیاتی امریکایی به ریاست سوزان الیوت ،معاون امورآسیای جنوبی و مرکزوزارت امور خارجه امریکا، گفت که هیچ نیروی خارجی پس از سال 2014 نباید در ماناس باقی بماند.

بااین حال سفیر امریکا درروسیه احتمال استفاده واشنگتن از پایگاه نظامی ماناس در کشور قرغزستان را در صورت در گیری باایران رد کرد.

امریکا و رژیم اسرائیل تهران را به حمله نظامی در صورت متوقف نکردن برنامه هسته یی اش تهدید کرده اند، و این دو درکنارمتحدان اروپایی خود، تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته یی ایران متهم میکنند.

ایران ضمن رد این  اتهامات برصلح آمیز بودن برنامه هسته یی در کشور  تاکید میکند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا