فرهنگ

تحقیق و چهره‌ شناسی از آثار بهزاد در هرات

شهرهرات ۲۸ سرطان باختر
شماری از هنرمندان در هرات، از چندی به این سو آثار استاد کمال‌الدین بهزاد، هنرمند نامی عصر تیموریان را مورد تحقیق و بررسی قرار دارند.
فواد ایوبیان، مسوول نمایش‌گاه عصر تیموریان، و یکی از هنرمندان هرات از چندی به این سو تلاش کرده است تا به کمک همکارانش، چهره‌ها و شخصیت‌های مهم درون آثار بهزاد را شناسایی و آن‌ها را در قالب آثار جدید خلق کنند.
ایوبیان می‌گوید: آنان چهره ۱۵ شخصیت بزرگ و تاثیرگذار آثار بهزاد و مکتب هرات را کشیده اند که قرار است این آثار چندی بعد در همین نمایش‌گاه به دید عموم گذاشته شود.
به گفته ایوبیانْ این کار آنان تاکنون از سوی کسی انجام نشده است و این برای اولین بار است که در داخل کشور روی آثار بهزاد تحقیق و چهره‌ شناسی صورت می‌گیرد.
وی می‌گوید: این پانزده شخصیت شامل: استاد کمال‌الدین بهزاد، روح‌الله میرک نقاش، امیر تیمور لنگ، سلطان شاه‌ رخ میرزا، سلطان حسین بایقرا، مولانا عبدالله هاتفی، مولانا عبدالرحمن جامی، نظام‌الدین امیرعلی شیر نوایی، حکیم ابوالقاسم فردوسی، شیخ مصلح‌الدین مشرف سعدی شیرازی، خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، حکیم نظامی گنجوی، خواجه عبدالله انصاری، ملکه گوهرشاد بیگم و بایسنقر میرزا  است که آثار بهزاد و مکتب هرات را به اوج قله‌های موفقیت رسانده اند و به رنسانس شرق شهره ساخته اند.
این هنرمند همچنین تاکید دارد که آنان تلاش کرده اند تا چهره و شخصیت اصل بهزاد و شخصیت های درون آثار بهزاد را دقیق‌تر به جهانیان هنردوستان به معرفی بگیرند.
وی بهزاد را نبوغ تکرار نشدنی می‌داند که رنسانس شرق را بنیان نهاده است.
این مسوول نمایش‌گاه عصر تیموریان همچنین ابراز می‌دارد که تاکنون اکثر پژوهش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته روی آثار بهزاد از سوی محققان  خارجی‌انجام شده است و کمتر کسی در داخل کشور به نقد و تحقیق در مورد این اثرها پرداخته است.
وی همچنین از سایر هنرمندان می‌خواهد تا در این عرصه از خود خلاقیت و ابتکار به خرچ بدهد و کارهای جدید روی دست بگیرند.ختم/حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا