اقتصاد

امیدواری ها برای افزایش تولید زعفران درسال جاری درافغانستان

کابل ۲ سرطان باختر
امیدواری ها برای افزایش تولید زعفران درسال جاری در افغانستان وجود دارد.
وزارت زراعت ، آبیاری و مالداری می گوید که با توجه به باران ها ، مناسب بودن شرایط اقلیمی و نیز کسب تجربه بیشتر دهقانان ، امسال حاصلات زعفران درافغانستان افزایش چشمگیری خواهد داشت.
به اساس ارقام ارایه شده سال گذشته شانزده متریک تن زعفران در افغانستان تولید شد اما انتظار می رود این رقم امسال تا مرز بیست متریک تن افزایش داشته باشد.
زعفران گیاه قیمت بهایی است که دراین اواخر در افغانستان تولید آن رشد چشمگیری داشته است.
بیشتر زعفران تولید شده در افغانستان دربازار های جهانی ازجمله امارات متحده عربی وهند به فروش می رسد.
رونق کاروبار زعفران باعث شده تا دهقانان بیشتر به کشت آن بپردازند و تجارهم از صادرات آن به بازار های جهانی سود بیشتری کسب کنند.
محمد هاشم رستمی مشاور ارشد وزارت زراعت درامور انکشاف زعفران می گوید که با توجه به افزایش بارند گی ها وشرایط اقلیمی مناسب  ونزدیک شدن شیوه دهقانی افغانستان به کشور های پیشرفته انتظار می رود میزان تولید زعفران ازشانزده متریک تن سال گذشته امسال به بیست متریک تن برسد.
زمان برداشت زعفران در افغانستان ماه های عقرب وقوس است.
اسلمی می گوید که سال گذشته درکنار آموزش زعفران کاران درزمینه زراعت پیشرفته برای آنان پیاز زعفران و ابزار کار برای تولید این گیاه کمک کرده اند.
مشاورارشد وزارت زراعت در امور انکشاف زعفران به آژانس باخترگفت که ازهمین اکنون آنان درکنار راه اندازی برنامه های آموزش شیوه های نوین کشت وکار ، توزیع پیاز و ابزار کار به زعفران کاران را آغازکرده اند.
بررسی های علمی دربخش زراعت دنیا نشان می دهد که یک هکتار زمین اگربه گونه پیشرفته کشت شود ، تا هشت کیلوگرام زعفران حاصل می دهد اما درافغانستان تا هنوز از هر هکتار زمین تنها می توانند دو کیلو و پنج صد گرام زعفران به دست آرند.
وزارت زراعت به همکاری مشاوران خارجی و داخلی می کوشد تا سطح تولید زعفران در هر هکتار زمین را حد اقل تا شش کیلوگرام برساند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا