اقتصاد

جلسه کمیته اقتصادی شورای وزیران برگزار گردید

کابل باختر 9 جوزا

جلسه کمیته اقتصادی شورای وزیران امروز به ریاست محمد کریم خلیلی معاون رئیس جمهور و رئیس آن کمیته برگزار شد.

به اساس معلومات  دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باختر خبر  می دهد:

در این جلسه نخست به تعقیب فیصله شورای وزیران؛ در مورد چگونگی ایجاد اداره خط آهن افغانستان بحث و بررسی صورت گرفت. سپس اعضای جلسه یک سلسله نظریات و پیشنهادات خود را در مورد چگونگی شخصیت حقوقی اداره خط آهن عنوان نمودند.

 کمیته در این ارتباط به هیاتی مرکب از وزارتهای مالیه، اقتصاد، معدن، فواید عامه، ترانسپورت به ریاست مشاور ارشد اقتصادی ریاست جمهوری وظیفه سپرد که با درنظر داشت شرایط افغانستان ضمن انجام تحقیقات جامع در این ارتباط، نتایج و جمع بندی تحقیقات خود را  مورد چگونگی ایجاد اداره خط آهن افغانستان به یکی از جلسات کمیته اقتصادی ارائه نمایند.

در ادامه اعضای کمیته؛ پیشنهاد وزارت فواید عامه در مورد جلوگیری از عبور و مرور وسایط بلند تناژ در شاهراه های کشور را مورد غور و بررسی قرار دادند. به گفته وزارت متذکره عبور وسایط بلند تناژ یکی از علل تخریب شاهراه های کشور بوده و از این طریق هر ساله هزینه های زیادی متوجه کشور می شود.

اعضای کمیته ضمن حمایت از طرح وزارت فواید عامه در جهت حفظ و مراقبت از سرکهای کشور به بررسی دلایل تخریب سرکهای کشور پرداخته و در این ارتباط  نقطه نظرات شان را عنوان نمودند. کمیته وزارت فواید عامه را مکلف نمود که با در نظر داشت دیدگاه های اعضای جلسه طرح جامع تری را در خصوص حفظ و مراقبت از سرکهای کشور تهیه و به کمیته ارائه نماید.

سپس رئیس د افغانستان و هیات تصفیه کابل بانک گزارش مختصری در مورد چگونگی تصفیه کابل بانک که تاکنون به جلسه ارائه نموده و در این ارتباط به اعضای جلسه معلومات ارائه نمود.

همچنین وزارت مالیه در مورد کنفراس توکیو به اعضای جلسه گزارش ارائه نمود. بنابر گزارش متذکره در این کنفراس  22 برنامه ملی افغانستان به جامعه جهانی غرض حمایت و تمویل ارائه خواهد شد . این برنامه شامل حکومتداری خوب، توسعه زیربناها، معارف و منابع بشری و موارد دیگر می باشد. متعاقباٌ اعضای کمیته یک سلسه پیشنهادات و دیدگاههای شان را در مورد چگونگی ایجاد هماهنگی میان ادارات و نهادهای دولتی برای استفاده بهتر از این کنفرانس در جهت رشد و انکشاف اقتصادی کشور عنوان نمودند.

در اخیر این جلسه پیشنهاد وزارت تجارت و صنایع در مورد اجازه ورود مواد خام به شرکت غنضنفر گروپ جهت امتحان تصفیه خانه شرکت متذکره مورد غور و بررسی اعضای جلسه قرار گرفت. کمیته اقتصادی با در نظر داشت اینکه تصفیه نفت خام در داخل کشور علاوه بر اشتغال زایی بیشتر سبب تاثیر مثبت بر کاهش قیمت مواد نفتی خواهد شد پیشنهاد متذکره را مورد تایید قرار داد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا