سیاست

نگرانی ها ی نهاد های مدنی و احزاب سیاسی بدخشان در پیوند به گفتگو های صلح به بحث گرفته شد

بدخشان 15 دلو کابل باختر
نگرانی ها و امیدواری های نهاد های مدنی و احزاب سیاسی بدخشان در پیوند به گفتگو های صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان در قطرطی نشستی به بحث گرفته شد .
به گزارش خبر نگار آژانس باختر سیف الدین سایس رییس مجتمع جامعه مدنی بدخشان در صحبتی گفت که راه اندازی جنگ در کشور و آوردن صلح در افغانستان از گذشته های دور متاسفانه به اراده  مردم افغانستان نبود و تصمیم گیرنده ها در مورد سرنوشت این کشور بیرونی ها بوده اند دیروزچنان که  جنگ را بالای مردم تحمیل کردند امروز نیز میخواهند که صلح فرمایشی را بالای مردم تحمیل کنند و ارزش های ملی و اسلامی ما را نا بودکنند.
ژولیایی اکبرزاده یفتلی رییس موسسه فرهنگی افغانستان جدید و عضو مجتمع جامعه مدنی بدحشان میگوید : نگرانی های زیاد در سراسر کشور و جود دارد که توافقات میان امریکا و طالبان ٬ افغانستان را دو باره قربانی جنگ های نیابتی نکند و همه دست آورد های دو دهه قربانی این صلح نشودو زنان افغانستان آزادی هایشان را از دست ندهند.
مولوی سعدالله ابو امان رییس شورای علمای بدخشان میگوید : امریکایی ها در طی دو دهه جنگ در افغانستان بازنده شده اند و میحواهند در پشت پرده با طالبان صلح کنند که مردم افغانستان از آن بی خبراند ما از صلح پشتبانی می کنیم و تشنه صلح هستیم امااز صلح میان تهی که  منجر به جنگ های نیابتی شود بیزاریم ما صلح سیاسی یی که  از شریعت اسلامی بیرون باشد و منافع ملی ما را ضمانت نکند پشتیبانی نمی کنیم.
محمد اسمعیل نماینده حزب اسلامی شاخه ارغندیوال در گفت : احزاب سیاسی در کشور با هم متحد نیستند و برنامه مشخص همم در مورد تامین صلح در افغانستان ندارند تا وقتیکه احزاب سیاسی و جهادی یک موقف مشترک در مورد تامین صلح پایدار نداشته باشند شاید در این روند صلح که جریان دارد به حاشیه رانده شوند.
در پایان این گرد همایی قطع نامه ده ماده یی به خوانش گرفته شد که در ماده اول آن:
روی روشن شدن آجندای مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا و قدرت های منظقه روسیه ٬ چین  ٬ پاکستان  تاکید شده است  .  برمک بامی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا