اخبارجامعهTOP

آلودگی هوا در کشور؛ مردم از ازدیاد و مسوولان از کاهش سخن می گویند

کابل، ۲۵ جدی، باختر
در حالی که شهروندان کابل و شهر های دیگر کشور از بیشتر شدن آلودگی هوا در شهر های شان شاکی اند، مسوول تنظیم و کنترول آلودگی ‌ها در اداره ملی حفاظت محیط زیست، می‌گوید: میزان آلودگی هوا در شهر کابل در مقایسه به سال گذشته کاهش یافته است.
به گزارش خبرنگارآژانس باختر؛ آلود‌گی هوا در شهر های بزرگ کشور به ویژه شهر کابل، یکی از مشکلاتی است که هر سال با رسیدن فصل زمستان بیشتر می شود و تهدید جدی را دربرابر سلامت شهروندان خلق کرده است.
دلیل عمده آلودگی هوای شهر ها در فصل زمستان، استفاده زیاد از مواد سوختی دودزا به خصوص سنگ زغال،‌ چوب و اشیای پلاستیکی است.
محمد شریف حکیمی، باشنده شهرکابل،‌ می گوید: با فرارسیدن فصل سرما هوای شهرکابل زیاد آلوده شده است و به خصوص هنگام شب و صبح از شدت گرد و غبار مردم به مشکل مواجه شده اند.
احمد زبیر احمدی، یک باشنده دیگر کابل که از آلودگی هوا شکایت دارد به خبرنگار آژانس باختر گفت: آلودگی هوا تهدیدی جدی بر صحت و سلامت مردم شهر کابل است که بیماری های گونه گون را به بار آورده است.
حمزه ظاهر، شهروند دیگر کابل،‌ گفت: بسیاری از بلند منزل ها به دلیل استفاده غیر معیاری از زغال سنگ وموادسوختی دیگر عامل آٖودگی هوا در شهرها هستند، اما این مشکل در ساحه ما « ارزان قیمت» کمتر است چون مالکان ساختمان های بلند، آنانی که برای گرم کردن ساختمان های شان از مرکز گرمی استفاده می کنند در سیستم سوخت ساختمان های شان‌ فلتر تصفیه دود نصب کرده اند.
او به این باور است اگر تمامی ساختمان های بلند ملزم به داشتن دستگاه تصفیه هوا باشند، مشکل آلودگی هوا کمتر می شود.
وی اضافه کرد: باید مسوولان حفاظت محیط زیست تنها با نصب فلتر تصفیه دود در ساختمان های بلند منزل اکتفا نکنند و در جستجوی راهکارهای دیگر نیز به خاطر کاهش بیشتر و جلوگیری آلودگی هوا باشند، مگر نگفت که چه راهکاری را پیش گیرند.
سمیرا، که در یکی از مکاتب شهر کابل معلم است،‌ با ابراز نگرانی از آلوده شدن هوا در کابل تاکید دارد که اداره ملی حفاظت محیط زیست و شاروالی کابل،‌ در راستای کاهش آلودگی هوا بیشتر برنامه ریزی کنند، کار کرد آنان در امر مقابله با این مشکل قابل قدر است، اما این کار کرد ها در جلوگیری از آلودگی هوا کابل بسنده نیست.
او از مسوولان ذیربط خواست که در زمینه جلوگیری و کاهش آلودگی هوا باید از تجارب کشورهای پیشرفته استفاده کنند و همچنان تاکید کرد که برای آگاهی عامه از اضرار آلودگی هوا از طریق رسانه های تصویری، صوتی و چاپی بیشتر کار شود و در کاهش استفاده از مواد سوخت دودزا تدابیر وقایه یی گسترش یابد. فراموش نشود که آلودگی هوا باعث بروز امراض مختلف منجمله امراض طرق تنفسی می شود که باید در این خصوص برنامه های پیشگیرانه وجود داشته باشد.
دکتور محمد عظیم صمیم، معاون علمی شفاخانه عاجل ابن سینا و ترینر متخصص داخله عمومی، در رابطه به اضرار آلودگی هوا بر سلامت صحت انسان ها معلومات داد و گفت: در فصل زمستان در مقایسه به فصل های دیگر سال، هوای شهر کابل بیشتر آلوده می شود و این آلودگی سلامت صحت مردم را به خطر مواجه می کند.
او افزود که ذرات مضر و یا گرد و غبار آلوده کننده هوا بیشتر از طریق تنفس داخل وجود انسان می شود و در کنار بیماری سیستم تنفسی، به شدت می تواند زمینه ساز بیماری های مختلفی دیگر نیز باشد.
وی گفت: کسانی که بیمار های نفس تنگی، برانشل استما و شش دارند، بیشتر از آلودگی هوا متاثر شده و حتی در شفاخانه ها بستری می شوند.
داکتر صمیم، خاطرنشان کرد که در فصل زمستان در مقایسه به سایر فصل های سال،‌ شماری بیشتر مردم که از اثر آلودگی هوا بیمار می شوند، به شفاخانه ها بخصوص در بخش های گوش و گلو مراجعه می کنند.
داکتر صمیم، به شهروندان توصیه کرد که در این فصل باید از لباس های گرم استفاده کرده و خود را گرم نگهدارند، هنگامی خارج شدن از منزل از ماسک استفاده کنند و هنگام شب و اوقاتی که آلودگی هوا بیشتر می باشد، در صورت که نیاز جدی ندارند در خانه بمانند.
انجنیر طوفان جبران، مسوول تنظیم و کنترول آلودگی‌های اداره ملی حفاظت محیط زیست، در رابطه به آلودگی هوا گفت: اداره ملی حفاظت محیط زیست، برنامه های در راستای جلوگیری و کاهش آلودگی هوا دارد که از این جمله یکی هم برنامه عملیاتی شش ماهه است که هر ساله به خاطر جلوگیری از آلودگی هوا طرح و تطبیق می شود.
وی افزود: برنامه عملیاتی امسال از ماه میزان سالروان آغاز شده است و تا ماه حوت ادامه می یابد که شامل بخش های همآهنگی، پیام رسانی و عملیاتی است.
او گفت که بخش اول و دوم این برنامه تطبیق شده است و بخش سوم یا عملیاتی در حالت تطبیق است که مفتشین اداره ملی حفاظت محیط زیست، روز و شب مناطق مختلف شهر کابل و شهر های دیگر را بررسی و کنترول کرده و منابع آلوده کننده هوا را شناسایی و با عاملان آن برخورد قانونی می کنند.
وی اضافه کرد: اداره ملی حفاظت محیط زیست، برنامه عملیاتی اش را نه تنها در کابل بلکه در پنج ولایت بزرگ کشور« هرات، قندهار، بلخ، ننگرهار و کندز» که آلودگی هوا نسبت به ولایت های دیگر در آنها بیشتر است، نیز تطبیق و عملی می کند.
انجنیر جبران، خاطرنشان کرد: اداره ملی حفاظت محیط زیست، بر اساس سنجش دستگاه ثابت و سیار (ثبت کیفیت هوا) که همیشه فعال است ارقامی را به دست آورده است که نشان می دهد در سال گذشته اندازه آلودگی هوا تا 350 پارامتر مشخص شده بود و امسال تا حال اندازه آلودگی هوا کمتر از۳۰۰ پارامترمشخص شده است، این واضح می سازد که سطح آلودگی هوا در شهر کابل در مقایسه به سال گذشته کاهش یافته است.
مسوول تنظیم و کنترول آلودگی‌های اداره ملی حفاظت محیط زیست، در صحبت هایش نصب فلترتصفیه دود در سیستم مرکز گرمی و سوخت ساختمان های بلند منزل، غرس هزارها اصله نهال در مناطق مختلف شهرها، استفاده از گاز به عوض تیل در وسایط نقلیه و همچنان بررسی پیگیر از فعال بودن فلتر های تصفیه دود بلند منزل ها و سایر مکان های که به خاطر گرمایش آن، از مواد سوختی دود زا استفاده می شود را عوامل کاهش آلودگی هوا نسبت به سال گذشته، دانست.
وی افزود: افغانستان تا سال 1400 خورشیدی در فهرست ده کشور آلوده جهان از لحاظ آلودگی هوا قرار داشت، خوشبخانه بعد از سال 1400 از این فهرست خارج شد و این امر به معنی آن نیست که آلوگی در کشور وجود ندارد، بلکه با رسیدن فصل زمستان و سرد شدن هوا، به دلیل استفاده بیشتر از مواد سوختی دودزا به خصوص به خاطر تسخین منازل، سطح آلودگی هوا نیز افزایش می یابد.
جبران گفت: عوامل آلوده کنند هوا دو نوع است یکی آلودگی‌های طبیعی و دیگری آلودگی های غیر طبیعی که آلودگی‌های طبیعی شامل آتش ‌فشان‌ها، طوفان‌ها و گرد‌ و خاک‌ بوده و آلودگی های غیر طبیعی را بیشتر انسان‌ ها و جوامع در آن دخیل اند و آن را به بار می آورند.
از جمله عوامل آلودگی های غیر طبیعی هوا، فعالیت‌های صنعتی، فابریکه ها، ساختمان های بلند منزل، حمام‌ها، موتر‌های دودزا و خانه ‌های مسکونی هستند که باعث آلودگی‌ هوای شهرها می شوند.
وی تاثیر کثرت جمعیت در شهر ها را نیز یکی از علت های آلودگی هوا دانست و اضافه کرد که شهر کابل برای حدود یک میلیون نفر دیزاین شده است و اکنون به اساس ارقام تخمینی بیشتر از شش میلیون نفر در این شهر زندگی می کنند.
همچنان مسوول تنظیم و کنترول آلودگی‌های اداره ملی حفاظت از محیط زیست، خاطرنشان کرد که هیئت کنترول این نهاد همواره فعال بودن سیستم تصفیه دود حمام ها بلند منزل ها، فابریکه ها و سایر منابع دودزا را در شهر کابل بررسی کرده و با متخلفان برخورد قانونی کرده اند.
چنانکه از 15 قوس تا 15 جدی سالروان حدود 300 ساختمان بلند منزل بررسی شده است، 28 بلند منزل نسبت تخلف سیستم مرکزگرمی، مسدود شده و بعد از اصلاح دوباره رفع مسدودیت شده است.
همچنان بیشتر از 120 بلند منزل که فلتر تصفیه دود آن مشکل تخنیکی داشت، از مالکان آن تعهد گرفته شد و پس از رفع مشکل و اصلاح، دوباره اجازه فعالیت دریافت کردند.
مسوول تنظیم و کنترول آلودگی‌های اداره ملی حفاظت محیط زیست، به هموطنان به ویژه باشندگان شهر کابل، اطمینان داد که روند بررسی هیئت کنترول از منابع دود زا تا اخیر ماه حوت سال روان ادامه داشته و رهبری اداره ملی حفاظت محیط زیست در همآهنگی با نهاد های ذیربط، تلاش می کند که از همه امکانات در جهت جلوگیری و کاهش آلودگی هوا در شهر های بزرگ کشور به ویژه در شهرکابل استفاده کند.
نعمت الله بارکزی، نماینده شاروالی کابل، در رابطه به کار کرد های شاروالی کابل در راستای جلو گیری و کاهش آلودگی هوا گفت: چنانکه همه می دانند با رسیدن فصل زمستان، شاروالی کابل با شماری از چالش ها روبرو می شود که یکی آن آلودگی هوا است.
وی افزود که برای همه بهتر معلوم است که در شهرکابل ساختمان های بلند منزل، فابریکه ها و حمام ها وجود دارد که همه این ها از زغال سنگ استفاده می کنند و باید فلتر تصفیه دود داشته باشند.
او گفت که شاروالی کابل در همآهنگی با اداره ملی حفاظت محیط زیست، روند بررسی این مکان ها را از ماه ثور سال روان آغاز کرده است .
بارکزی اضافه کرد: تاحال 350 فلتر اضافه تصفیه دود در سیستم گرمایش ساختمان های بلند منزل، فابریکه ها و حمام ها نصب شده است تا دودی که با استفاده از سنگ زغال تولید می شود، تصفیه شود.
وی علاوه کرد: به منظور جلوگیری و یا کاهش آلودگی هوا، در شهر کابل روند بررسی جریان دارد و همچنان اداره ملی حافظت محیط زیست در این زمینه وظایف اداره های ذیربط را مشخص کرد است که مطابق به آن پیش می رویم .
از گفته های بالا، از مردم تا مسوولان برمی آید که آلودگی هوا یک مشکل حاد اجتماعی و صحی در کشور است، هر شهروند و هر نهاد به سهم خود در آلودگی هوا نقش دارند، رسیدگی به این مشکل هم باید در مشارکت همگانی انجام شود، هر شهروند و هر مسوول باید در این خصوص بیشتر مسوولیت پذیر باشد، هر کدام ما به اندازه توان خود رفع مسوولیت کنیم مشکلی به نام آلودگی هوا باقی نخواهد ماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا