اخبارجامعهTOP

تونل و گالری شانزده‌هم شاهراه سالنگ گشایش یافت

کابل، ۲۹ قوس، باختر
تونل سالنگ و گالری شانزده‌هم شاهراه سالنگ، از سوی وزارت فواید عامه گشایش یافت و این شاهراه برای رفت و آمد گشوده شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ مسوولان این وزارت امروز با حضور مقامات امارت اسلامی، تونل سالنگ و گالری ۱۶ شاهراه یادشده را افتتاح و گفتند که اکنون شاهراه سالنگ آماده‌ای رفت و آمد موتر‌های مسافربری کوچک است.
وزارت فواید عامه کار بازسازی شاهراه سالنگ را در سه بخش کاری قرار داد کرده است و اکنون تونل و گالری ۱۶ که مربوط بخش نخست آن (مربوطات سالنگ جنوبی) است، کارش تکمیل شده و به بهره‌برداری سپرده شده است.
بخش‌های تکمیل شده به طور مجموعی نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ متر (دو هزار و ۵۰۰ متر تونل و نزدیک به دو هزار متر گالری) طول دارد.
ملا محمد عیسی ثانی، سرپرست وزارت فواید عامه علاوه از این که در مورد چگونه‌گی کانکریت ریزی تونل و گالری صحبت کرد، گفت که در طول چهار یا پنج ماه که کار روی تکمیل‌سازی این پروژه جریان داشت، برای نزدیک به ۵۰۰ فرد زمینه کار مساعد شد.
همین‌گونه عیسی ثانی افزود که این شاهراه، اکنون تنها برای رفت و آمد موتر‌های مسافربری کوچک(کرولا، تکسی، تونس و سراچه) باز است و بعدا بروی موتر‌های بزرگ بازخواهد شد.
به گفته‌ای وی؛ افغانستان آسیایی مرکزی و جنوبی را به هم وصل می‌کند و بهترین بستر برای تجارت جهانی است و این ارتباط مستقیم با راه‌ها از جمله شاهراه‌ها دارد. بنابراین وزارت فواید عامه به منظور افزایش سطح ترانزیت کشور پروژه بازسازی شاهراه سالنگ را آغاز کرده بود.
ملا عبدالغنی برادر آخند، معاون اقتصادی ریاست الوزرا که در برنامه گشایش این تونل حضور داشت نیز گفته است که امارت اسلامی افغانستان، آنچه را که می‌گوید عملی می‌کند. آنان در تلاش برای حل مشکلات مردم هستند تا شهروندان کشور محتاج افراد بیگانه نباشد.
او آغاز کار باز سازی شاهراه سالنگ و تکمیل کار قسمتی از آن (تونل و گالر ۱۶) را دست‌آوردی بزرگ به مردم و سهولت به سرمایه گذاران عنوان کرد و بیان داشت که امارت اسلامی در نظر دارد، با در نظرداشت امکانات‌اش راه بدیلی نیز در سالنگ ایجاد کند.
محمد یونس مهمند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نقش این پروژه را در ترانزیت کشور وسیع خواند و گفت که جهان باید به این حقیقت پی ببرد که در موجودیت امارت اسلامی، افغانستان به دست‌آورد‌های مثبت زیاد دست می‌یابد، بنابراین امارت اسلامی را باید به رسمیت بشناسد.
او افزوده است که تجاران در کشور همه متعهد به همکاری در ساخت و بازسازی سایر سرک‌های باقی مانده کشور هستند. وی خواستار توجه جدی مسوولان وزارت فواید عامه در ارزیابی این پروژه‌ها شد.
مسوولان در وزارت فواید عامه هم‌چنان گفته‌اند که پروژه بازسازی شاهراه سالنگ در سه بخش(سالنگ جنوبی، سالنگ شمالی و خنجان الی دوشی) آغاز شده بود.
گفتنی است که شاهراه سالنگ از مهم‌ترین شاهراه کشور است که ولایت‌های شمال کشور را به مرکز وصل می‌کند و سهولت عظیمی در انتقال اموال تجارتی و زراعتی کشور‌های آسیایی میانه ایجاد کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا