امنیت

درنبودتجهیزات تلفات پولیس افزایش یافته است

کابل باختر/ 13/ سنبله
تلفات نیروهای پولیس درجریان پنج ماه گذشته افزایش یافته و مقامات درآن وزارت امیدواراند که با تجهیز و حمایت بیشتر از پولیس بتوانند رقم تلفات پولیس را درسطح پائین آن کاهش دهند.
به گزارش آژانس باختر ، یک مقام بلند پایه وزارت امور داخله درتازه ترین اظهاراتش گفته است که تلفات نیروهای پولیس درجریان پنج ماه و ده روز سالجاری به یکهزار و هفتصد و نودو دو تن رسیده است .
این سخنان محمد داوودزی سرپرست وزارت امورداخله درحالی بیان میشودکه نیروهای امنیتی افغان با مسوولیت پذیری های امنیتی مسوولیت تامین امنیت حدود نودفیصد اراضی کشور را دردست دارند وپولیس درخط مستقیم مدافعه با عوامل تروریزم و دهشت افگنی قراردارد درحالیکه حرف از مدافعه مستقیم پولیس با عوامل ترور و دهشت مطرح میشود به این نکته توجه چندانی نشده است که نیروهای امنیتی افغان بخصوص پولیس آنهم درمناطق دوردست ازامکانات پائین تجهیزاتی برخوردار اند درحالیکه افراد مقابل آنها طالبان و گماشتگان حزب اسلامی گلبدین با اسلحه پیشرفته تجهیز شده است .
داکتر نجیب الله نیکزاد معاون سخنگوی وزارت امورداخله دررابطه به ازدیاد تلفات پولیس به خبرنگارآژانس باختر گفت : عوامل متعدد وجود داردکه باعث ازدیاد تلفات نیروهای امنیتی منجمله پولیس شده است. عامل عمده دراین راستا دورشدن پولیس از وظیفه اصلی آن که تنفیذقانون است ، میباشد . برخلاف پولیس وارد جنگ رویاروی با مخالفان مسلح و عوامل صادر شده تروریزم شده است ، ضمناً گسترش و توسعه فعالیت پولیس نیز دراین امر دخیل است .
به گفته داکتر دانش ازآغاز پروسه انتقال مسوولیت های امنیتی تاکنون مسوولیت تامین امنیت هفتصد پوسته امنیتی به نیروهای پولیس واگذار شده است.
درحال حاضر پولیس مسوولیت تامین امنیت نود فیصد اراضی کشور را به عهده دارد و این درحالیست که دروجود چنین انکشافات حلقه و استخبارات بیرونی که برای افغانستان توطیه برنامه تخریب طرح مینمایند مدارس دینی را درمناطق قبائیلی بسته اند و طلاب این مدارس را به پاکستان فرستاده اند و به این ترتیب دامنۀ جنگ و نا امنی درکشور بیشتر گردیدو طبعاً پولیس را به تحرک و عمل وا میدارد.
داکتر دانش به ادامه گفت که موضوع برگزاری انتخابات نیز به فعالیت پولیس اثر گذاشته،  طبعاً پولیس برای تامین امنیت این پروسه ملی فکر میکند درحالیکه مخالفان مسلح برای سبوتاژ آن برنامه ریزی میدارند این خود تقابل را نشان میدهد.
معاون سخنگوی وزارت امور داخله ازدیاد تلفات پولیس را ناشی از حملات تروریستی و انفجار ماین های کنارجاده میداند تکتیک خشن که طالبان بیشتر از هرتکتیک دیگر ازآن استفاده مینمایند با تاسف که در مواردی این تکتیک به گونه یی عملی میشود که پولیس از روی عاطفه و انسان دوستی نمیتواند دربرابر آن کاری نماید استفاده از کودکان اطفال و زنان در انتقال مواد انفجاری یا سپر ساختن افراد ملکی .
معاون سخنگوی وزارت امور داخله میگوید که کاهش تلفات افراد پولیس وابسته به تجهیز بیشتر پولیس ودرآوردن پولیس به وظیفه اصلی آن که تنفیذ قانون است میباشد درحالیکه مورد دومی با چگونگی وضعیت امنیتی ارتباط دارد.
یک جنرال پولیس که نمیخواهد نامش گرفته شود ازدیاد تلفات پولیس را با کمبود تجهیزات مرتبط میداند و به جامعه جهانی انگشت میگیرد.
او میگوید که یک پولیس ملی دردورترین نقطه هلمند میجنگد، یگانه امکانات حربی او فقط یک میل کلاشینکوف است درحالیکه جانب مقابل توپ 82 ملی متری دارد . وسیله رفت و آمد و اکمالات این عسکر تنها یک رنجر است درحالیکه مخالفان مسلح که درمنطقه حاکم اند و وضعیت محیطی و ارضی ساحه را میدانند به راحتی ماین گذاری می نمایند . پس این عسکر تنها یک کلاشینکوف و یک رنجر آسیب پذیر در برابر ماین دارد ووعده های داده شده برای تجهیز پولیس یاروی کاغذ است و یا این که روند انجام آن بطی است. آیا میتوان درچنین حالت از کاهش رقم تلفات سخن گفت .
این جنرال پولیس میخواهد تا جامعه جهانی ازحرف به عمل روآورند  و به جای تخریب تجهیزات و بارک های شان آن را به نهادهای امنیتی افغان تسلیم بدارند . ما با هرعسکر و محافظ خود که در دورترین نقطه افغانستان مواجه میشویم او از ما نان و لباس تقاضا نمیکنند بل عرض و درخواست شان تجهیزات است آنها برای دفاع ازکشورشان روحیه و انگیزه ندارند مگر با تاسف دست شان خالی است .
عبدالخالق
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا