جهان

کاوازاکی وکووید-۱۹داکتران تاچه حد ارتباط بین این دو راجدی گرفته اند

تهران / ایرنا/ ۳ جوزا/ باختر
اخیرا اخباری از ابتلای کودکان در سراسر جهان به ویژه امریکا و اروپا به یک بیماری التهابی مولتی سیستمی شبیه کاوازاکی ( التهاب رگ ها ) که با کووید ۱۹ در ارتباط است، منتشر شده است. داکتران در امریکا و اروپا با انتشار مقالاتی شواهد خود را از ارتباط جدی این دو بیماری مطرح می‌کنند. سازمان صحی جهان نیز دیروز دومین هشدارش در این باره را منتشر کرد.
نزدیک به یک هفته پیش سازمان صحی جهان در مورد تظاهرات غیرمعمول سندرم التهابی شبیه بیماری کاوازاکی مرتبط با کووید ۱۹ هشدار داد. این هشدار در پی ابتلای کودکان در کشورهای مختلف با علائم تب، بثورات پوستی، سرخی چشم که علایم بیماری کاوازاکی است صادر شد که در عین حال تست ابتلا به کووید ۱۹ نیز در این کودکان مثبت اعلام شده بود.
در حالیکه در چند روز گذشته داکتران در کشورهای مختلف درباره شواهدی از ارتباط جدی بین بیماری کاوازاکی و کووید ۱۹ صحبت می‌کنند، دیروز بار دیگر تیودور آدهانوم سرمنشی سازمان صحی جهان  (WHO) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد سندرم التهابی مولتی سیستمی در کودکان ممکن است به بیماری کووید۱۹ مربوط باشد.
به گفته وی طی هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از کشورهای اروپایی و امریکای شمالی به دست آمده است که براساس آن کودکانی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه به دلیل یک بیماری التهابی مولتی سیستمی دارای برخی از علایم مشابه بیماری کاوازاکی و سندرم شوک سمی بستری شده‌اند. گزارش‌های اولیه این فرضیه را ایجاد کرده است که این سندرم احتمالاً مربوط به بیماری کووید ۱۹ باشد.
سرمنشی سازمان صحی جهان از همه داکتران در سراسر جهان خواسته است با مقامات ملی خود و سازمان صحی جهان همکاری کنند تا با هوشیاری این سندرم را در کودکان، بهتر و زودتر تشخیص دهند.# فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا