اقتصاد

سخنگوی وزارت مالیه : مالیه اصناف مطابق قانون ازاصناف جمع آوری میشود

کابل باختر/ 17/ حمل
سخنگوی وزارت مالیه درپیوند به اعتصاب اصناف مختلف شهر کابل گفت: ما براساس قانون مالیات به عایدات کشور مالیه را ازاصناف مختلف بدست می آوریم .
این اظهارات درحالی صورت می گیرد که اصناف مختلف درشهر کابل امروز دراعتراض به قانون مالیات برعایدات کشور دکانها و مغازه های شان را درکابل بسته کرده اند.
مسدود شدن دکانها و مغازه های فروش مواد اولیه درشهر کابل بدون مشکلات به باشندگان این شهر نمی باشد.
تورن یک باشنده شهر کابل به خبرنگار آژانس باختر دراین رابطه گفت ، من چهارقلم دوا به مریض خود ضرورت دارم تمام شهر را گشته ام اما یک قلم آن را ازیک دواخانه پیداکرده ام. "
به گفته وی مسدود کردن دواخانه ها دکانهای که مواد اولیه عرضه می کنند راه حل نمی باشد .
غلام علی شهروند موسفید دیگر که درده افغانان زندگی میکند گفت " من به خاطر پیداکردن یک نان خشک به شاه شهید رفتم ."
او یک قرص نان راکه دردست داشت بلند کرده گفت " آیا شما می خواهد یک ریش سفید زحمت را متقبل شود."
این تنها مشتریان مواد اولیه نیستند که این حرکت اصناف  را معقول نمی دانند بل سید عمر باشند قره باغ که آلوو کشمش به مندوی آورده است میگوید : من از قره باغ شش بوجی کشمش و آلوی خشک را به مندوی آوردم ، یک هزار افغانی کرایه دادم اما اکنون دکانی وجود ندارد که بفروشم ."
به هرصورت مالکان مغازه ها و دکانهای که مواد اولیه عرضه میکنند میگویند آنها مطابق قانون حق اعتراض را دارند ومتکی به فراخوان اتحادیه پیشه وران چنین کاری را انجام داده اند حاجی خان آقا تجار چای درمندوی کابل میگوید ، مالیات بلند سبب شده چنین سرگردانی ها را ایجادکند.
اما قادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیه میگوید که آنها متکی به فورم های مالیاتی که به اصناف مختلف داده اند مالیه می گیرندو در تسوید و تدوین قانون مالیات برعایدات نمایند گان بخش خصوصی ، اتحادیه پیشه وران و سایر اصناف حضور داشتند.
او افزود، برمبنای قانون متذکره اصناف که سالانه تا شصت هزار افغانی عاید دارد از مالیه معاف میباشند ، ازشصت هزار و یک تا 150 هزار افغانی ربع دو هزار افغانی یعنی سالانه هشت هزار افغانی ، ازیکصدو پنجاه هزار تا پنجصد هزار افغانی  ربع وار هشت هزار افغانی یعنی سالانه سی و دو هزار افغانی مالیه گرفته میشود.
او تاکید کردکه به هر اندازه عاید اضافه گردد مالیه نیز اضافه میشود.
سخنگوی وزارت مالیه همچنان به جمع آوری مالیات شفاف تکیه کرده گفت: هیئت مالیاتی به ملاحظه پارچه های فروشات اصناف مالیه مشخص می سازد.
او از اصناف مختلف شهر کابل خواست که به شهروندان مشکل ایجاد نکنند ازطریق حوزه های مالیاتی و دفاتر وزارت مالیه مشکلات را حل کنند.
او به صراحت بیان داشت وزارت مالیه به پیشنهاد معقول اصناف توجه میکند و درتفاهم با آنها راه حل ها را جستجو خواهند کرد.
درهمین حال شماری از اصناف که در مقابل وزارت مالیه گردهم آمده بودند می گویندکه آنها خواسته های شان را به رییس جمهور کشور نیز ارائه کرده اند سمیع نوری فروشنده  در گلبهار سنترمیگوید درسال گذشته شانزده هزار مالیه پرداخته اما امسال باید 47 هزار افغانی مالیه بپردازم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا