امنیت

جلسه شورای امنیت ملی شهادت و فداکاری سربازان اردوی ملی را در حمله تروریستی کنر تمجید نمود

 

 كابل/25/حمل/باختر

جلسه شورای امنیت ملی امروز تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در ارگ برگزار گردید و بالای موضوعا ت قرارداد دو جانبه امنیتی با ایالات متحده امریکا، بررسی گزارش هیاتی فرستاده شده به ولسوالی گوشته و مسئله شهادت عساکر اردوی ملی در  ولسوالی ناړی ولایت کنر بحث و گفتگو نمود.

دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري به آژانس باختر خبر داد، شورای امنیت ملی افغانستان در رابطه به قرارداد امنیتی با ایالات متحده امریکا به ادارات ذیربط وظیفه سپرد تا در مقابل سند ارائه شده از جانب امریکا، پیشنهادات و مواقف دولت افغانستان را طی یک سند با در نظر داشت منافع ملی کشور ترتیب نموده بعد از تائید این شورا به جانب امریکا بسپارند.

شورای امنیت ملی تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، چگونگی احداث دروازه سرحدی توسط اردوی پاکستان در امتداد خط دیورند در ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار را مورد بحث مفصل قرار داد.

در این جلسه گزارش هیات موظف توسط ستر جنرال شیر محمد کریمی لوی درستیز وزارت دفاع ملی، ارائه گردید.

به اساس گزارش هیات، جانب پاکستانی در سال ۱۳۸۲ به کمک و حمایه نیروهای ائتلاف، ۱۱ پوسته سرحدی و تاسیسات مربوط آنرا از موقعیت های قبلی از عمق اراضی مهمند اجنسی به منطقه فعلی در گوڅری در امتداد خط دیورند انتقال و جابجا نموده اند.

به نقل از گزارش متذکره، جانب پاکستانی بدون در نظر داشت حسن همسایه گی از تاریخ ۶ دلو ۱۳۹۱ به بازسازی تاسیسات قبلی و بعداً از تاریخ ۶ حمل ۱۳۹۲ بدینسو به احداث و اعمار دروازۀ پرداخته است و با مواجه شدن عکس العمل نیروهای سرحدی مقیم در ساحه متذکره، جانب پاکستان سلاح ثقیله و پرسونل اضافی را در ساحه نیز سوق نموده است.

به اساس گزارش هیات، چنین تصامیم پاکستان یک جانبه بدون در نظر داشت تفاهم قبلی با جانب جمهوری اسلامی افغانستان تخطی صریح از "طرزالعمل ستندرد عملیاتی" محسوب می گردد.

ستر جنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی و پاسوال گل نبی "احمدزی" قوماندان عمومی پولیس سرحدی نیز راجع به این موضوع به جلسه معلومات ارائه کردند.

رئیس جمهور کشور پس از استماع گزارش هیات متذکره به تمام ادارات مربوطه به شمول وزارت های دفاع ملی، داخله و خارجه دستور داد تا اقدامات عاجل را برای دورکردن دروازه، پوسته و سایر تاسیسات پاکستانی از امتداد خط دیورند، اتخاذ نمایند.

جلسۀ شورای امنیت ملی به ادارات مربوطه دستور داد تا در ارتباط به چگونگی کمک و حمایه نیروهای ائتلاف در ایجاد این تاسیسات توسط پاکستان در امتداد خط دیورند، از جانب ائتلاف خواهان وضاحت شوند.

گفتنی است که در ترکیب هیاتی که به منظور بررسی چگونگی احداث دروازه سرحدی توسط اردوی پاکستان در امتداد خط دیورند اعزام گردیده بود، پاسوال گل نبی "احمدزی" قوماندان عمومی پولیس سرحدی، محمد انور "بری پال" رئیس امور داخلی شورای امنیت ملی، برید جنرال غلام سخی "احمدزی" رئیس اخذ و هماهنگی شورای امنیت ملی، محمد فاروق "برکی" رئیس امور سرحدی و همکاری های امنیتی وزارت امور خارجه، تورن جنرال افضل "امان" رئیس اوپراسیون وزارت دفاع ملی و انجنیر نیک محمد "ځاځی" معاون جیودیزی ریاست عمومی جیودیزی و کارتوگرافی شامل می باشند.

در بخش دیگری جلسه شورای امنیت ملی، حمله بر یک پوسته امنیتی اردوی ملی توسط طالبان پاکستانی در نزدیکی خط دیورند که در نتیجه آن ۱۳ تن از عساکر اردوی ملی به شهادت رسیدند، شدیداً محکوم گردید. به اساس نشر ویدیوهای تأئید ناشده به زبان اردو، طالبان پاکستانی دیده میشوند که بالای پوسته های اردوی ملی در امتداد خط دیورند حملات تروریستی را انجام میدهند.

شورای امنیت ملی رشادت و فداکاری سربازان اردوی ملی را تقدیر و تمجید نموده، برای آنان جنت فردوس از درگاه خداوند آرزوکرد، به ارگان ذیربط هدایت داد تا علل حمله متذکره را  بررسی نموده، برای جلوگیری از تکرار همچون حملات، اقدامات عاجل را روی دست گیرند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا