سیاست

جلسۀ شورای عالی توسعۀ شهری بر بلند بردن کیفیت و معیاری سازی پروژه های ساختمانی عامه، تاکید کرد

کابل23 عقرب باختر
جلسۀ شورای عالی توسعۀ شهری به ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان دیروز در ارگ دایر گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این جلسه، روی بخش های تخنیکی، تدارکاتی، نظارت و کنترول کیفیت پروژّه های ساختمانی عامه، طرزالعمل مدیریتی پروژه های ساختمان عامه و تفاوت اسعاری پروژۀ  رهایشی امارات متحدۀ عربی بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
ابتدا، سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی، در رابطه به بخش های تخنیکی، تدارکاتی، نظارت و کنترول کیفیت پروژّ های ساختمانی عامه به جلسه معلومات داده، گفت که طی سه سال گذشته تغییرات بنیادی در بخش های مختلف  این وزارت به وجود آمده است.
سپس همایون فیض رئیس پالیسی و پلان وزارت شهرسازی در رابطه به مدیریت بخش تخنیکی پروژه های ساختمان های عامه از جمله تطبیق پروژه های انتقالی سال مالی ۱۳۹۶، اساس‌گذاری برنامۀ ملی ساختمان های عامه، اصلاحات و استندرد سازی پروژه های ساختمانی، پلانگذاری ساختمانی عامه، سروی مطالعات تخنیکی پروژه های ساختمانی عامه جدید، پروسۀ طرح و دیزان پروژه های ساختمانی عامه جدید در سال آینده و شیوه کار با سکتور خصوصی در بخش طرح و دیزاین، به جلسه معلومات داد.
بعداً شهریار فهیم کارشناس ارشد تدارکات وزارت شهرسازی در مورد بخش نظارت و کنترول کیفیت پروژه های ساختمان های عامه از جمله دستآورد های سال مالی ۱۳۹۶، پروسه های کاری در سال آینده، تعیین معیارات و ارزیابی، سیستم معلومات مدیریت تدارکاتی و تسهیل قراردادها توضیحات مفصل ارائه کرد.
متعاقباً سید نسیم خلیق رئیس نظارت و مراقبت وزارت شهر سازی و مسکن، در رابطه به نظارت و کنترول کیفیت پروژه های ساختمانی عامه معلومات داده، گفت که هدف این بخش بهبود امور و بلند بردن کیفیت ساختمان سازی، جلوگیری از تاخیر در انجام پروژه ها، نظارت و مراقبت روند کاری و کیفیت پروژه به صورت دوامدار، رسیدگی به موقع به مشکلات پروژوی و مدیریت سالم، تخصصی، سریع و الکترونیکی پروژه های ساختمانی می باشد.
بعداً داکتر محمدهمایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور در امور زیربناها، اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف، الهام عمر هوتکی رئیس عمومی تدارکات ملی، شهرزاد اکبر مشاور ارشد رئیس جمهور، عبدالطیف روشان سرپرست وزارت تحصیلات عالی، خالد پاینده معین وزارت مالیه، احمد جاوید رسولی رئیس عمومی ادارۀ احصائیه مرکزی، مسجدی معین وزارت تجارت و صنایع، عبدالله حبیب‌زی سرپرست شاروالی کابل، انجنیر یلانی رئیس عمومی شرکت آبرسانی، جامی زاده، کاکړ و شیرباز کمین زاده در رابطه به استفاده از تولیدات داخلی، پروژه های ساختمانی، حفظ و مراقبت، شبکه فاضلاب، شبکه های انترنتی و مشارکت زنان در پروژه های متذکره به تفصیل صحبت کردند.
سپس رئیس جمهور غنی صحبت کرد و ضمن تشکر از ارائه برنامه های یادشده، گفت که یک تغییر خوب در وزارت شهرسازی به وجود آمده است و همکارانی که در تدوین این برنامه ها، نقش داشته اند، مورد تقدیر قرار گیرند.
رئیس جمهور بر سیستم سازی در بخش ساختمان تاکید کرده گفت که باید ظرفیت دیزاین بالا برود و وزارت شهرسازی روی یک مودل به نتیجه برسد که تجربه های کدام کشور در این عرصه با ما سازگار است تا از یک مودل استفاده صورت گیرد.
رئیس جمهور کشور به استندردسازی در امور ساختمان تاکید کرده گفت که شرکت های خصوصی باید استندرد سازی خود را برای سرمایه گذاری در این بخش آماده کنند و طرح های واضح  در خصوص سهم گیری شان در این برنامه ها، ارائه نمایند.
وی گفت که تدارکات متناسب با شرایط اقلیمی باشد و در تهیه اقلام عمدۀ ساختمانی یک انسجام به وجود آید تا بتوانیم مواد ساختمانی را به صورت درست تهیه نمائیم.
محمد اشرف غنی خاطرنشان کرد که تشکیل ادارات باید انعطاف پذیر باشد. وی بر ظرفیت سازی تاکید کرده، گفت که باید بالای بلند بردن ظرفیت تحصیلات عالی و تعلیمات تخنیکی کار صورت گیرد تا در بخش ساختمانی کادرهای ما آموزش بهتر ببینند.
متعاقباً سید نسیم خلیق رئیس نظارت و مراقبت وزارت شهرسازی و مسکن، طرزالعمل مدیریتی پروژه های ساختمان عامه را که در چهار فصل و سیزده ماده ترتیب گردیده است، به جلسه ارائه کرد.  
جلسۀ شورای عالی توسعه شهری پس از بحث های همه جانبه، طرزالعمل مذکور را مورد تصویب قرار داد.
در اخیر جلسه، موضوع تفاوت اسعاری در توزیع اپارتمان های رهایشی پروژه کمکی امارات متحدۀ عربی واقع خواجه رواش کابل از سوی همایون فیض رئیس پالیسی و پلان وزارت شهرسازی و مسکن به جلسه ارائه شد.
جلسه پس از بحث های همه جانبه فیصله نمود تا پرداخت اقساط اپارتمان های پروژه متذکره به واحد پول افغانی صورت گیرد. احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا