جهان

دستگاه تصفیه آب با پوست تربوز در پاکستان ساخته شد

اسلام آباد – ایرنا – 5 سنبله – باختر
محققان پاکستانی با بهره گیری از خواص پوست تربوز برای از بین بردن عنصر خطرناک ارسنیک در چاه ها، دستگاه تصفیه آب ضد آرسنیک با قیمت مناسب ساختند.
به گزارش ایرنا در زمان کنونی بیش از 50 کشور جهان از جمله «هند، چین، بنگله دیش و نیپال» دارای چاه های آب با عنصر خطرناک آرسنیک بوده و پاکستان نیز جزو یکی از این کشورهاست.
بیشتر مردم مناطق روستایی و شهری پاکستان به دلیل دسترسی نداشتن به آب لوله کشی سالم یا کمبود آب نوشیدنی، مجبورند که از آب چاه ها استفاده کنند.
به گفته سازمان صحی جهان هر ساله 43 هزار نفر از مردم جهان بر اثر استعمال آب آلوده به آرسنیک جان خود را از دست می دهند و بر اساس برخی آمارها، حدود 140 میلیون نفر از مردم جهان بر اثر آشامیدن آب آلوده به آرسنیک، به بیماری صعب العلاج دچار هستند.
در زمان کنونی، قیمت فلترهای آب برای از بین بردن عنصر آرسنیک بسیار بالاست و قیمت آن در پاکستان به 30 هزار روپیه ( 360 دالر) می رسد و از نظر تجارتی برای بسیاری از کشورها نظیر «پاکستان، بنگله دیش، هند و کشورهای افریقایی» مقرون به صرفه نیست.
مجله علوم کامل محیط زیست پاکستان با انتشار گزارش ساخت فلتر تصفیه آب آلوده به آرسنیک با استفاده از خواص پوست تربوز به نقل از سرپرست  تیم تحقیقاتی نوشت:تهیه آب سالم با استفاده از سیستم فلتر آب با استفاده از پوست تربوز در نوع خود ارزان ترین فلتر آب چاه های آلوده به آرسنیک بوده و هزینه هر 6 یا هشت ماه برای استفاده از آن، بین سه تا چهار هزار روپیه است.
با استفاده از این دستگاه تصفیه آب، 95 درصد آرسنیک موجود در آب های آلوده گرفته شده و این فلتر، روزانه 20 لیتر آب سالم از چاه های آلوده به سم آرسنیک تهیه می کند.
دکتر نبیل نیازی سرپرست تیم تحقیقات، هدف از ساخت این فلتر را کمک به روستاییان و قشر کم درآمدی است که از نعمت برق محرومند و توان خرید فلتر تصفیه آب با قیمت بالا را ندارند.
وی قیمت این این دستگاه را حدود شش هزار روپیه اعلام کرد و گفت: در سیستم فلتر جدید تصفیه آب، پوست تربوز خشک شده و به پودر تبدیل می شود و سپس در این سیستم استفاده می شود. ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا