جهان

همکاریهای چین و روسیه گسترش می یابد

کابل باختر 6 سنبله
چین و روسیه در چارچوب توسعه و گسترش همکاریهای خود، قرار است 20 توافقنامه همکاری را با حضور «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور این کشور در پکن به امضا برسانند.
این قراردادها در حاشیه سفر رییس جمهور روسیه که به منظور شرکت در مراسم رژه هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در پکن صورت می گیرد، امضا می شود.
«آندره دنیسوف» سفیر روسیه در چین روز جمعه با اعلام این خبر گفت که «پوتین» روز چهارشنبه آینده به پکن می آید تا علاوه بر شرکت در مراسم رژه بزرگ پیروزی تجاوزات نظامیان چاپانی چندین قرارداد همکاری بویژه در زمینه انرژی، مالی و حمل و نقل با چین امضا کند.
چین و روسیه 20 سال است در باره احداث خط لوله گاز طبیعی موسوم به خط لوله شرقی با یکدیگر گفتگو می کنند و سال گذشته به تفاهمات جدی در این باره دست پیدا کردند و چون قرارداد از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است جزییات زیادی در باره آن منتشر نشده است.
این خط لوله قرار است در سال 2018 میلادی فعال شده و از طریق آن سالانه 38 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه به پکن و شمال شرق چین صادر شود.
با این حال به نظر می رسد که نظر سفیر روسیه در چین به مسیر غربی خط لوله گاز است که 30 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را در مدت 30 سال و سالانه به منطقه مسلمان نشین «سین کیانگ» در شمال غرب چین انتقال می دهد.
این خط لوله دو هزار و 800 کیلومتر طول دارد و مذاکرات آن از سال 2006 میلادی شروع شده است.
موسسه مطالعات بین المللی چین هم احتمال داده است، قرارداد گازی که در جریان سفر «پوتین» به چین امضا می شود، مربوط به مسیر غربی باشد که چارچوب آن سال گذشته نهایی شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا