اخبارسیاست

ضمیر کابلوف : سخنان دوامدار درباره امارت اسلامی را دوست نداریم، زیرا این امر (در گفت و گوها) مزاحمت می‌کند

 کابل/ 30 دلو / باختر

 ضمیرکابلوف نمایندۀ ویژۀ رییس جمهوری روسیه درامورافغانستان در مصاحبۀ خود با اسپونیک  گفته است که هفته آینده  به اسلام‌آباد برای رایزنی جهت شرکت در نشست مسکو در مورد مسایل صلح افغانستان با شرکای پاکستانی اش به آن کشور سفر می‌کند.

همچنان وی گفته است که از طریق سفارت چین در پاکستان با شرکای چینی نیز ارتباط می گیرد. اما امکان دارد که در وقت نیاز شرکای چینی با ایشان  ب‌پیوندند، بدون آنها حل کردن مذاکرات مشکل خواهد بود.

به گفتۀ وی، هرگاه  شرکای پاکستانی بپذیرند، ممکن تا ختم ماه در مسکو گردهم جمع شوند.

وی همچنان گفته است که از شرکای ایرانی نیز  دعوت کرده است، آنها روی این موضوع فکر می‌کنند و انتظار می رودکه آنان جواب مثبت بدهند.

 به گفتۀ وی، وقتی که گروه پنج دولت‌ تاثیرگذار جمع شوند‌، امکان دارد که روی ساختار جمعی به توافق برسند ، تا چگونه بتوانند هر دو طرف افغانی را تحت تاثیر قرار دهند که آنان  دور میز مذاکره بنشینند، مذاکرات را آغاز کنند و حد اقل در جریان روند مذاکرات آتش‌بس اعلام کنند.

وی در مورد این که آیا این نشست بدون مشارکت طالبان و نمایندگان دولت کابل برنامه ریزی شده است؟ گفته است که به طور سنتی، هر دو طرف به چنین نشستی دعوت نمی شوند، اگرچه دولت کابل ناراضی است و ادعا می‌کند که آنان یک کشور هستند، یک دولت رسماً شناخته شده است. ما با آرامش و به روش کاری به آنها پاسخ می‌دهیم، که در این صورت، آنان یکی از طرف های درگیری هستند. اگر آنان خیلی اصرار داشته باشند، ما می‌توانیم این احتمال را در نظر بگیریم، اما در این صورت باید هم آنان و هم طالبان را دعوت کنیم. اگر این کار را نکنیم، پس ما به عنوان کارگزار اعتماد یکی از طرف‌های درگیر را از دست خواهیم داد.

 وی همچنان گفته است که  از دیدگاه سیاسی و تبلیغاتی، برگزاری نشست سه جانبه بزرگ با حضور هر دو طرف جالب خواهد بود. اما ما ترس منطقی داریم، که این مذاکرات ممکن است در جهت احساساتی مسیر یابد  و ما می‌خواهیم آن را به روش کاری انجام دهیم. نخست (می‌خواهیم) خودمان بفهمیم، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم، چه گام‌ها یا مراحله‌های را می‌توان ترسیم کرد. شاید پس از آن، در آن زمان امکان جمع آوری فارمت مسکو وجود دارد، زیراافزون بر همه موارد بالا، پنج کشور آسیای میانه و هند در آن شرکت می‌کنند.

وی در مورد این که  در آینده این امر ممکن است در گفت و گوها به پیچیدگی ها و مشکلاتی منجر شود؟ گفته است که دیپلماسی پر از تناقض است. اگر به دلیل کلیشه‌های ایدیولوژیک و تناقضات متوقف شویم، هرگز به نتیجۀ نخواهیم رسید.  باید انعطاف پذیر باشند. امریکایان در امضای توافق‌نامۀ با طالبان انعطاف نشان دادند. اما آنها بر درج یک جمله اصرار داشتند، که دولت ایالات متحده امریکا، امارات اسلامی را به رسمیت نمی‌شناسد. این یک بازی با اصطلاحات و فورمول بندی است. ما می‌دانیم که چگونه بازی کنیم، آن را انجام خواهیم داد. نکته اصلی پایان نهایی خونریزی در افغانستان است. ما به طالبان  مستقیما گفتیم، که سخنان دوامدار درباره امارت اسلامی را دوست نداریم، زیرا این امر (در گفت و گوها) مزاحمت می‌کند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا