اقتصاد

شهروندان از بلند رفتن نرخ ها درآمد آمد نوروزنگران اند

کابل باختر19حوت
برخی شهروندان از بلند رفتن نرخ ها وبی تفاوتی مسوولان از صعود قیم در روزهای خاص ملی ومذهبی انتقاد مینمایند.
تجلیل از نوروز وسال نو یکی از جشن های ملی وعنعنوی مردم ماست که همه ساله با آماد گی های خاص در واپسین روز های زمستان همراه میباشد .
این آمادگی ها از خانه تکانی ،فرش شویی ودوشک وپرده شویی گرفته تا خرید لباس نو ،گسترانیدن دسترخوان سخی ،تر کردن هفت میوه وماهی وجلبی را همراه میباشداما در این روز ها چنانکه باید بازار های خرید وفروش گرم باشد نیست .
فرید که در  ساحه بی بی مهروشهر کابل دوکان خوراکه فروشی دارد می گوید:با آنکه که مردم ما همواره در هر نوع شرایط دشوارحتی زمانی که رژیم طالبان  تجلیل از نوروز را حرام اعلام کرده بودند با هزار شوق وعلاقه آماده گی هایشان را بخاطر تجلیل از نوروز میگرفتند اما در شرایط کنونی که حکومت در کنار مردم است وتجلیل از مراسم ملی ومذهبی وابسته به داشته های فرهنگی کشورمیداند اما مردم نسبت ضعف اقتصادی آن چنان که لازم است به استقبال نوروز نمی روند .
فرید می گوید که در آستانه تجلیل از روز های ملی ،مذهبی وفرهنگی نرخ دوچند میشود.
حکومت باید از نرخ ها کنترول کند چرا که اگر بازار آزاد هم است اما زمانیکه بی نظمی از حد بگذرد حکومت باید مداخله کند .
فرید اضافه می کند از جانب دیگر حوادث انتحاری وحملات تروریستی از اکثریت فامیل ها در کور قربانی گرفته ویا هم زخمی به جا مانده از این رو مردم آزرده اند وچندان دل خوش برای استقبال از نو روز ندارند وبه همین ترتیب فروشنده ها نیز از سردی بازار شکوه دارند .
نادر پسر جوان که در کنار دریای کابل میوه های خشک را می فروشد با رد شدن هر نفر از کنارش صدا میزند که بیایید نوروز را با هفت سین تجلیل کنید وقتی از او میپرسم فروشات چگونه است؟ می گوید مزه اش نیست از سر صبح که آمده ام صرف دوهزارافغانی فروش داشتیم.
وی می افزاید اقتصاد ضعیف خانواده ها دلیل بی میلی شان  در خرید میوه خشک است وکمتر کسانی میل به خرید دارند .وقتی که از نادر در مورد بلندی نرخ پرسیدم گفت  مواد را به نرخ بلند میخریم ومجبور هستیم دوباره به نرخ بلند تر بفروشیم در غیر آن تاوان میکنیم.
جلیل سلطانی رییس نشرات شاروالی کابل در رابطه به نقش شاروالی در زمینه کنترول نرخ ها گفت شاروالی کابل تا سال 1383 نرخ مواد را کنترول میکرد اما بعد از انفاذ قانون اساسی ومارکیت بازار آزاد شاروالی در کنترول نرخ نقش ندارد.
جمیله خانم مسن دگری که مادر پنج فرزند است وپسر بزرگش نامزد میباشد برعلاوه شکایت از عدم کنترول نرخ ها ازبرخی خانواده ها نیز گله دارد وی میگوید استقبال از نوروز به انسان خوشی میدهد اما برای من جز رنج چیز دیگری نیست چون اقتصاد ضعیف از یکسو وتوقع خانواده نامزد پسرم از جانب دیگر استقبال از مراسم را برای ما دشوار ساخته.
وی میگوید در گذشته ها مردم مهربانتر بودند همدیگر را درک میکردندوخوشی هایشانرا در مصارف گزاف جستجونمی کردندفقط  با هدیه شاخه گل سال نو را به نامزد شان  تبریک میگفتند اما حالا چنان نیست وتعداد زیاد خانواده ها بدون در نظر داشت وضیعت اقتصادی خانواده نامزد دختر شان خواستار مصارف نوروزی می باشند. از همین رو تجلیل از مراسم نوروز رنج دهنده است تا خوشی آوری.
تجلیل از مراسم مذهبی وعنعنوی در ذات خود یک فرصت مناسب برای ایجاد دوستی ،آفرینش صمیمیت ها وهمدیگر پذیریست پس چه زیباست که هر فرد بدون ترس وهراس در فضای صلح ودوستی این روز ها را به تجلیل بنشینند وفرصت را غنیمت بدانند .
نوروز که آغاز سال نو وفصل بهار ویکی از کهن ترین جشن های باستانی است با صفا وصمیمیت تجلیل کنند برای خیر وفلاح مردم وکشور دعا نمایند.فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا