اقتصاد

محموله تجارتی ایران با عبور از افغانستان به ازبکستان رسید

کابل/ ۲۱ اسد/ باختر
اولین محموله تجارتی ایران با عبور از دهلیز افغانستان به ازبکستان رسید.
آژانس باختر به قول از وحیدالله قوانج، سخنگوی وزارت ترانسپورت خبرداد٬ این حمل و انتفال به اساس کنوانسیون «تیر» صورت گرفته است.
اقلام تجاری ایران که از دهلیز افغانستان به ازبکستان رسید شامل چای و تایر موتر است.
قوانج افزود: به اساس همین کنوانسیون٬ محموله‌های تجارتی ایران به مقصد تاجیکستان و قرغزستان نیز از آن کشور باربرداری شده و اکنون در خاک افغانستان است.
او می‌گوید که توسعه و تحکیم ترانزیتی با کشورهای همسایه و منطقه از اولویت‌های وزرات ترانسپورت است و امیدواریم چنین انتقالاتی از کشورهای دیگر نیز از خاک افغانستان آغاز شود و این٬ استفاده مناسب از موقعیت افغانستان به عنوان نقطه وصل میان آسیای جنوبی و آسیای مرکزی است.
باید گفت که هفته گذشته چهار لاری حامل امتعه تجاری از ایران به مقصد تاجیکستان و دو لاری دیگر به مقصد قرغزستان از افغانستان عبور و به این کشورهای رسیدند.
افغانستان در هشتمین نشست همکاری‌های اقتصادی در عشق آباد، ترکمنستان خواستار ایجاد سیستم ترانزیتی میان کشورهای قرغزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران شده بود.
کنوانسیون تیر سند گمركی است برای ترانزيت بين‌المللی كالای که حاوی مشخصات لاری و كالای است و به موجب آن وسيله نقليه جاده‌ای از كشور مبدأ از طريق قلمرو كشورهای بين راهی بدون بازرسی گمركی عبور می کند. نوریه زیوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا