سیاست

کنفرانس “نقش اصلاحات در بهبود عرضه خدمات” با شرکت احمد ضیا مسعود برگزار شد

کابل باختر 20 اسد
کنفرانسی پیرامون"نقش اصلاحات در بهبود عرضه خدمات" دیروزبا اشتراک احمدضیا مسعود نماینده‌ فوق العاده‌ رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب،  برگزار شد.
این کنفرانس با شرکت عبدالبصیر انور وزیر عدلیه، داکتر احمد مشاهد، عبدالباقی پوپل معین اداره مستقل ارگان‌های محلی، مایکل هارتمن سرپرست دفتر یوناما مقیم کابل، شهلا فرید نماینده شبکۀ زنان افغانستان، خان‌جان الکوزی معاون اتاق‌های تجارت و صنایع و شماری از معینان وزارت‌ها، و نمایندگان از جامعه مدنی و نهادهای خارجی برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی دفتر نماینده فوق العاده رئیس جمهور به آژانس باختر، در آغاز کنفرانس عبدالبصیر انور وزیر عدلیه، از کارکرد‌ها و اصلاحات در این وزارت سخن گفت و بیان داشت که وزارت عدلیه برای عرضۀ خدمات، نظر به استقامت کاری‌اش به طرح و تعدیل قوانین  پرداخته است. انور بیان داشت که طرح قانون تشکیلات اساسی به هدایت کابینه جمهوری اسلامی افغانستان به منظور نظم و پیش‌برد در ساختار ادارات، تهیه شده است.
به گفتۀ وزیر عدلیه، قوانین دیگر چون قانون امضای برقی، اجراآت در طرح قانون کار که یک سند معتبر و ملی می‌باشد، طرح قانون اجراآت اداری، طرح قانون مبارزه با فساد اداری که نظر به تداخل وظیفوی این قانون تا هنوز عملی نشده است و طرح قانون مبارزه با جرایم جنایی تحت کار میباشد، که با تصویب و تطبیق این مجموعه قوانین روند عرضه خدمات ملکی مطلوب‌تر خواهد شد. وزیر عدلیه افزود که طی چند ماه گذشته قانون گذاران این وزارت مصروف بررسی و آمادگی معاهدات تجارتی جهان میباشد و برای ارائۀ قانون مبارزه با جرایم برقی به کنفرانس بروکسل آمادگی گرفته‌اند. به گفتۀ وی، بزودی کار بالای قوانین یاد شده آغاز خواهد شد. 
داکتر احمد مشاهد با غیرسیاسی خواندن عرضه خدمات ملکی، بیان داشت که روند اصلاحات در ادارات مقطعی نمی باشد و باید نظر به نیازمندی‌های جدید شهروندان انجام شود. به گفتۀ داکتر مشاهد کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی طی سال‌های گذشته موفق شده است تا 98 درصد ادارات کشور را از نظر لوایح وظایف، ترتیب پالیسی و قوانین کارکنان خدمات ملکی، خدمات رسانی آسان، ساختار ادارات خدمات ملکی، و ساده‌سازی روند مغلق و پیچیده‌ اداری کمک کند.
به گفته او، این خدمات بعضی اوقات نظر به مشکلات امنیتی مناسب به توقعات مردم نبوده است. مشاهد تغییرات سنی، تحصیلی، ظرفیتی و شایسته سالاری در ادارات دولتی را یک دست‌آورد عنوان کرده بیان داشت که برای شایسته سالاری و اصلاحات نیاز به حمایت گسترده سیاسی میباشد تا روند اداری و استخدام کارکنان خدمات ملکی در پرتو قانون و شایسته‌ سالاری انجام شود.
مشاهد از نماینده‌ فوق العاده‌ رییس جمهور خواست تا به وزارت ها و نهادها هدایت بدهد که روند ساده سازی شده را به شکل برقی درآوردند و روند عرضه خدمات را آسان‌تر سازند.
عبدالباقی پوپل معین ادارۀ مستقل ارگان‌های محل، با ستایش از برگزاری این کنفرانس بیان داشت که اداره مستقل ارگان‌های محلی موظف به ارائه پالیسی و برنامه در چهار عرصه است که عبارت اند از والیان، شهردارها، ولسوالان و شوراهای ولایتی. به گفتۀ وی، بنا بر پالیسی تصویب شدۀ حکومتداری محلی، تفویض صلاحیت‌های بیشتر برای مقامات محلی،  تعیین شهردارهای جوان و تحصیل یافته، واپس‌گیری زمین‌های غصب شدۀ دولتی، شریک ساختن مردم در پروژه‌های عام‌المنفعه، ایجاد کمیتۀ جوانان و جندر در ولایات از جمله اصلاحات این ارگان بوده که عرضه خدمات برای شهروندان را بهبود بخشیده است. پوپل از شایسته‌سالاری و تخصص‌گرایی با حمایت قاطع حکومت وحدت ملی یادآوری کرد و بیان داشت که تقرر 21 شهردار جوان و تحصیل کرده توسط رییس جمهور، سبب شده است تا عواید سه ماه گذشته شهرداری‌ها به بیش از 140 میلیون افغانی برسد.
مایکل هارت‌من، سرپرست معاونیت دفتر یونما در کابل، یافته‌های این نهاد را از روند اصلاحات و حکومتداری خوب در این کنفرانس بیان داشت و اضافه نمود که ماموریت اول سازمان ملل متحد، کمک به دولت افغانستان در امر عرضه خدمات مطلوب برای شهروندان کشور می‌باشد. هارتمن افزود که جامعه جهانی از اصلاحات و حکومتداری خوب در افغانستان حمایت می کند و خواهان به محاکمه کشاندن عاملان فساد بزرگ اداری می‌باشد. او اضافه نمود که جامعه جهانی در چهار بخش، جلوگیری از زمینه سازی برای فساد اداری، تقویت شفافیت در روند حکومتی، حمایت حسابدهی و برطرف کردن موانع از انکشاف متوازن برای افغانستان حمایت قاطع می‌نماید. سرپرست معاونیت سازمان ملل مقیم کابل اضافه نمود که این اداره از روند مبازره با فساد اداری سالانه دو گزارش مشترک را به نشر خواهد سپرد تا روند مبارزه با فساد اداری سریع شود.
خان جان الکوزی معاون اتاق‌های تجارت و صنایع که به نمایندگی از بخش خصصوصی سخن می گفت،  چالش‌ها فراراه  سرمایه گذاری در کشور را جدی پنداشت و خواهان رسیدگی به تامین امنیت و فراهم آوری تسهیلات دولتی برای تاجران شد.
شهلا فرید به نمایندگی از جامعه مدنی، در این کنفرانس خواهان افزایش نقش زنان در اصلاحات و استخدام مساویانه‌آن‌ها در ادارات و نهادهای دولتی شد.
احمدضیا مسعود نماینده‌ فوق العاده‌ رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب، در جمع بندی مطالب ارائه شده در این کنفرانس، بیان داشت که دولت وحدت ملی متعهد بر آوردن اصلاحات عمیق در ادارات میباشد و تلاش نموده است تا عرضه خدمات برای شهروندان کشور سهل‌تر شود. نماینده‌ فوق العاده‌ رییس جمهور، تخصصی سازی کارمندان خدمات ملکی را امر مهم پنداشت و اضافه نمود که بالابردن ظرفیت کارکنان خدمات ملکی باعث تقویت و عرضه خدمات مطلوب برای شهروندان کشور می‌شود.
احمدضیا مسعود حسابدهی از اصلاحات و شفافیت در عرضه خدمات را از تعهداتش برای آوردن اصلاحات در ادارات عنوان کرد بیان داشت که سیستم اداری کهنه کشور را با کمک همکاران بین المللی و نیروی نسل نو، به اداره عصری مبدل  خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا