جامعه

وزارت امورزنان: به منظور تامین حقوق زنان کاری زیادشده است // فعالان حقوق بشر: زنان هنوز هم با تهدید های زیادی مواجه اند

کابل باختر 8 میزان
درحالیکه سازمانهای حراست از حقوق بشر وفعلان جامعه مدنی از ازدیاد خشنونت علیه زنان نگران اند، مگر وزارت امور زنان میگوید که درراستای محو تبعیض و خشونت علیه زنان، انکشاف منابع بشری زن، مشارکت زنان در رهبری و تصمیم گیری دستاوردها چشمگیری دارد.
به گزارش آژانس باختر وزارت امور زنان دراعلامیه گفته است، مهمترین دستاورد های این وزارت در طی دو سال اخیر حضور 10 فیصد زنان در رهبریت کشور میباشد که طبق آن براساس فیصله حکومت وحدت ملی 4 وزیر زن، 201 قاضی، 319 سارنوال، 3 سفیر ، 1 والی، ی1 ولسوالی و 1 شهر دار را در سطح رهبریت کشور زنان تشکیل میدهد.
این وزارت فعالیت های زیادی در خصوص مبارزه علیه خشونت، دادخواهی و دسترسی زنان به عدالت انجام دادند که از آن جمله نهایی شدن استراتیژی ملی مبارزه علیه خشونت ، طرح دسترسی به داد خواهی زنان به هدف چگونگی دسترسی زنان به مراکز عدلی و قضایی، ایجاد کمیسیون عالی منع خشونت علیه زنان در مرکز و ولایات به حیث یک میکانیزم قوی تطبیقی قانون منع خشونت علیه زنان، تصویب مقرره منع، آزار و اذیت جنسی زنان، ایجاد صندوق وجهی جهت رسیده گی خاص قضایای حاد خشونت و تدویر کنفرانس ها، گفتمان ها، نشست ها جهت بلند بردن سطح آگاهی زنان را شامل میباشد.
آمار خشونت علیه زن در سال 1394 به 6351 قضیه و در ربع او ل سال 1395 به 1671 قضیه که اکثر آنها در ولایت های غور، هرات، بادغیس، تخار، سرپل، فاریاب جوزجان صورت گرفته است، میرسد . وزارت زنان توانسته است که در دو سال اخیر 2636 قضیه خشونت را در مرکز و ولایت حل و فصل نمایید .
دوام جنگ و نا امنی، سطح پاین سواد، فقر و بیکاری ، حاکمیت عرف و عنعنات ناپسند، فساد اداری ، فرهنگ معافیت از مجازات و سرحدات باز فرار مجرمین از قانون را عامل اصلی خشونت علیه زنان درکشور میداند وتاکید دارد به منظور فعالیت و موثریت هر چه بیشتر وزارت امور زنان ورسیده گی به اهداف آن داری نیازمندی های میباشد که نیازمندی های اصلی این وزارت که قرار است در جلسه بروکسل از طرف حکومت افغانستان پیشنهاد گردد عبارت اند از حمایت مالی برای تمویل برنامه های آگاهی عامه راجع به حقوق زنان و کاهش خشونت ها علیه زنان، حمایت مالی برای ایجاد و تمویل مالی مراکز حمایوی دولتی که شامل سکتور های امنیتی ، قضایی و عدلی برای زنان در مرکز و ولایات، حمایت مالی برای تمویل برنامه های عرضه خدمات صحی روان درمانی و اعتیاد زنان برای زنان در مرکز و ولایات و حمایت مالی و تخنییکی نهاد های جامعه مدنی کشور که در تطبیق برنامه ها و ایجاد مراکز حمایوی زن فعالیت دارند میباشد.
این گفته ها درحالی بیان میشودکه فعالان حقوق زن و حقوق بشری میگویند که زنان درافغانستان با تهدید های زیادی مواجه اند.
وضعیت زنان درافغانستان نگران کننده است مصونیت فردی و اجتماعی آنان سخت متزلزل است و شماری از زنان و دختران که مورد خشونت قرارگرفته اند منتظر تامین عدالت درخصوص خود اند، خواست که اکنون به یک رویا تبدیل شده است .
همچنان فعالان جامعه مدنی گفته های وزارت زنان را کمی مبالغه آمیز دانسته میگویندکه برای تامین حقوق زنان و دفاع از آنان کمتر کار صورت گرفته و آنانیکه عامل خشونت های جدی چون قتل فرخنده ،درکابل و عامل سنگسار رخشانه در غور و محکمه صحرایی نجیبه در غوربند پروان اند یا عادلانه محاکمه نشده اند و یا اینکه عاملان این خشونت ها شناسایی نشده و همچنان آزادانه درگشت وگذار اند.
این فعالان از نهادهای حکومتی میخواهند تا به جای تبلیغ واقعیت ها را بپذیرند و برای رفاه و آسایش زنان کار نمایند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا